Getty Images

10.11.22 DI Handel Nyheder

Her er Amazons planer for Danmark

Der har længere været spekulationer om, hvornår Amazon bliver lanceret på det danske marked. Under et fornemt besøg hos Amazon i München for DI’s e-business udvalg delte Nadim Bousamra, Amazons General Manager EU Marketplace Export, deres tanker for Amazons markedspladsforretning i Europa og ikke mindst det danske marked.

DI’s e-business udvalg har været forbi Amazon i München. Besøget bød på en introduktion til flere af internetgigantens forretningsben, samt indblik i Amazons tanker og planer for det danske markedet. Ifølge Amazon skal det danske markedet betjenes efter den ”østrigske” model, hvilket betyder, at danskerne ikke får en Amazon.dk foreløbig men må nøjes med tekster og service på engelsk fra deres tyske markedsplads.

Amazon kan hjælpe danske virksomheder med e-eksport

Mange anskuer Amazon som en selvstændig spiller på de enkelte e-handelsmarkeder i Europa, USA etc., men få ser Amazon som en mulighed for at eksportere til andre markeder i Europa og resten af verden. Ikke desto mindre er Amazon i dag en succesfuld pan-europæisk markedsplads.

Amazon har i dag 8 markedspladser i Europa (9 med Tyrkiet) og betjener hver måned millioner af kunder. Det er det virksomhederne får adgang til, når de opretter sig som sælger på Amazon. Amazon har med andre ord fået opbygget en succesfuld pan-europæisk markedsplads, som kan hjælpe virksomheder med at løfte det digitale eksportsalg. Ved at benytte Amazon kan virksomhederne nemlig sælge til de fleste europæere, fordi Amazon har hele infrastrukturen til det europæiske e-handelsmarked, alt fra kunder til logistik, betalingsformidling, kundeservice og IT.

For at understrege succesen fortalte Nadim Bousamra, at flere end 185.000 SMV’ere har solgt over 1.8 mia. produkter og generet eksportomsætning på over 12,5 mia. euros gennem Amazons otte europæiske markedspladser i 2020. Dette tilsvarende en stigning på 28% i forhold til 2019. De flotte resultater i 2020 har selvfølgelig været båret af corona, men ikke desto mindre viser tallene, at deres eksport set-up.

 

Tallene afslører, at virksomhederne ikke pr. automatik får succes på Amazon. Ligesom alle andre markedsføringsplatforme kræver succes en indsats. De virksomheder, der formår at lære og forstå Amazon og deres forretningslogik, har kæmpe e-eksport muligheder, og dem har vi set flere eksempler på. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Det har Amazon også spottet, og ifølge Nadim Bousamra, vil de i løbet af 2023 derfor oprette et specifik team af KAM og projektmedarbejdere, som skal have fokus på at løfte kunde- og sælgeroplevelsen hos Amazon for det danske marked.

Amazon vil betjene det danske marked efter den ”østrigske” model

Under besøget fortalte Nadim Bousamra, at der ikke kommer en ”dansk” version af Amazon eller sagt med andre ord et ”Amazon.dk”. Danskerne vil blive betjent af den tyske markedsplads, Amazon.de.

Amazon har nemlig erfaret, at danskerne ikke finder det udfordrende at blive serviceret på engelsk, hvilket understreges af deres udrulningen af Amazons videotjeneste, Prime Video, som danskerne har haft adgang til siden dec. 2016.

DI’s e-handelsanalyse "Danskernes e-commerce tracker" og tal fra Euromonitor afslører ligeledes, at Amazon ikke behøver at være på dansk for at være blandt danskernes favorit-webshop. Både ”Danskernes e-commerce tracker” og Euromonitor viser nemlig, at danskerne handler flittig hos Amazon, selv uden en dansk version, og at de har omkring 2% af det danske e-handelsmarked for fysiske produkter. På lige fod med deres markedsandele i Sverige, hvor svenskerne bliver serviceret på svensk. 

Amazons tilgang til det danske marked er ikke ny. Denne model har Amazon med succes brugt på det ”østrigske” marked og nu skal danskerne stifte bekendtskab med den.  

Hvad betyder det for danske virksomheder?

Ligesom Amazons entre på andre europæiske markeder, vil det på kort sigt ikke flytte store markedsandele i Danmark. Det er dog på den lange bane, at danske virksomheder skal være på vagt.

Et af de vigtigste forhold som danske virksomheder skal være opmærksom på er, at Amazon åbner op for at tusindvis af sælgere, både udenfor og indenfor Europa, som ikke tidligere har haft adgang til danskerne, nu får adgang til det danske marked. Danskerne får altså med andre ord adgang til et helt andet udvalg af produkter, der alt andet lige vil presse priserne og konkurrencen på det danske marked.

Det helt store vendepunkt bliver, når Amazon tilbyder danskerne deres Prime-medlemskab, der åbner helt op for fordelene til danskerne. Når det sker, skal danske virksomheder lære at agere  i et ”nyt” dansk e-handelsmarked, med mange nye muligheder.

Ser vi på, hvad Amazon har opnået på det østrigske marked, så er det ikke et overraskende træk. Forretningsmæssigt giver det rigtig god mening. Deres viden og erfaring fra det østrigske marked og det faktum, at Amazon Prime Video har været på det danske marked siden 2016, så kan vi med stor sandsynlighed antage, at penetrationsgraden af Amazon Prime Video i Danmark har stor betydning for, hvornår Amzon.dk åbner. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Relateret indhold