10.11.22 DI Handel Nyheder

Hvorfor digitalisere tilbudsgivningen?

Tilbudsgivning kan være en lang og ressourcekrævende proces, men digitalisering baner vejen for helt nye muligheder for hurtigere, nemmere og bedre tilbudsgivning. En digitalisering af tilbudsgivningen frigør tid hos medarbejderne, og det betyder, at de kan lægge deres fokus på kunden. Virksomheder skal gribe de nye muligheder for at forbedre tilbudsgivning gennem digitalisering af værktøjer og processer.

Digitalisering gennemsyrer flere og flere dele af virksomheden, fordi digitale løsninger løfter effektiviteten og let kan skaleres, hvis behovet opstår. Digitaliseringen har skabt gode resultater for mange virksomheder, og Covid-19 understregede at teknologien er moden. Nu handler det om at få implementeret de rigtige it-værktøjer og processer. Det gør sig også gældende for tilbudsgivningen og ikke mindst opfølgningen som volder mange virksomheder store problemer.

Effektivisering betyder mere tid til kunden

Med nye digitale værktøjer kan du frigøre ressourcer ved at digitalisere processen, så I kan gøre arbejdet mere ensartet og spare tid som kan anvendes til salgsdialoger. Ensartede tilbud vil få jeres virksomhed til at fremstå professionel og gennemarbejdet. Det bliver dertil lettere for sælgeren at sammenligne tilbuddene på tværs, hvis det bliver nødvendigt.

Vi ved fra internationale undersøgelser, at sælgerne bruger alt for meget tid på administrative opgaver og hyppigt glemmer eller forsømmer at følge op på tilbuddene. Det er ressourcekrævende at strikke tilbud sammen, og det er derfor vigtig, at I ikke mister kunderne, fordi der ikke følges op på tilbuddene. En digitaliseret tilbudsgivning vil give jer værktøjer som frigør tid og giver mulighed for at rette jeres fokus på kunden.

Digitaliseringen giver mulighed for at samle alle de informationer I skal være opmærksomme på, når I starter et tilbud. Mange tilbud bliver der ikke fulgt op på, og en af grundene til det er, at sælger får sendt tilbuddet for tidligt i processen. Ved at indsamle viden om kunden, allerede når salget indledes, kan I forstå kundens behov, og undgår at miste dem i processen.

Hvis du ønsker mere viden om, hvordan I kan frigøre tid og blive påmindet om at følge op på afgivet tilbud, så deltag på dette seminar som DI Handel afholder den 23. november i Industriens Hus.

Relateret indhold