21.11.22 DI Handel Nyheder

Ram din målgruppe med præcision gennem LinkedIn

Hvorfor skal din virksomhed annoncere på LinkedIn? Forestil dig, en konference med 20.000-30.000 deltagere og alle er i din virksomheds målgruppe. Sådan beskriver Asbjørn Brokhøj Urban, marketingsspecialist hos Become, mulighederne ved annonceringer på LinkedIn.

Til trods for at LinkedIn er dyr sammenlignet med andre kanaler, er det en kanal med mange muligheder. Med annoncering på LinkedIn kan I nemlig målrette med kirurgisk præcision. Det betyder, at en kampagne kan opsættes så præcist, at der ikke går gode leads eller potentielle kunder til spilde.

LinkedIn har en stor database med enorm viden om sine brugere. Brugerne har selv informeret LinkedIn om bl.a. deres uddannelse, nuværende- og tidligere stillinger. Og med de informationer kan I målrette meget præcist. I modsætning til Facebook, der har en stor viden om sine brugeres adfærd – hvad der interesserer dem, og hvad de bruger deres tid på, har LinkedIn en meget stor demografisk viden, som I skal udnytte.

Sådan opretter du målgrupper på LinkedIn

Når I skal oprette jeres målgruppe, skal I bruge funktionen ”audience builder” på LinkedIn, hvor der findes to slags målgrupper:

  1. Eksisterende målgrupper – her bruger man eksisterende data til at målrette kunder. Denne målgruppe omfatter:
    • Matchede målgrupper som er brugerdefinerende målgruppesegmenter. Du kan oprette denne type målgruppe ved at uploade en liste over virksomheder eller kontaktpersoner, re-targeting og lookalike-målgrupper. 
    • Gemte målgrupper som er målgruppeskabeloner du har oprettet og gemt til fremtidig brug.
    • LinkedIn-målgruppeskabeloner er skabeloner oprettet af LinkedIn til at hjælpe dig med at målrette forskellige fagfolk.

Eksempel på matchede målgrupper: Matchede målgrupper er en funktion, der adskiller LinkedIn fra andre kanaler. I uploader en liste med virksomheder, I gerne vil målrette, som en CSV-fil. Husk at bruge samme navn som virksomheden benytter på LinkedIn. Listen kan laves på 10 virksomheder eller flere.

2. Målgruppesammensætning – her målrettes der efter informationer I selv    taster ind. Det er her, I kan være detaljerede med demografiske parametre og eksempelvis målrette efter et CV. Af målretningsværktøjer findes: Virksomhed, joberfaring, uddannelse, demografi, interesser og egenskaber.

Asbjørn Brokhøj Urban giver to konkrete eksempler på sammensætninger, I kan lave, når I bruger LinkedInannoncering.

1. Eksempel

Eksempel på målgruppesammensætning:

Arbejder i en virksomhed med 2-10 ansatte
                      +
Har jobfunktionen: accounting

2. Eksempel

Eksempel på målgruppesammensætning:

Arbejder indenfor Railroad Manufacturing
                         +
Har seniortiy level: Senior eller Manager

I skal fortælle LinkedIn, hvilken virksomhed og hvilken type medarbejder I er interesserede i. Der kan tilføjes flere dimensioner end to, men tænk på: Jo flere dimensioner desto smallere bliver målgruppen.

Tænk i kombinationer, når I sammensætter målgrupper. Asbjørn Brokhøj Urban

Måske virker det logisk at bruge jobtilter, når I sammensætter kombinationerne, men det er i de fleste tilfælde ikke anbefalelsesværdigt. Det skyldes, at jobtitler ikke er fastlåste, og I kan derfor risikere, at relevante personer ikke bliver eksponeret for jeres annonce, fordi de kalder sig en anden titel. Samtidig bliver målgruppen meget smallere, og det betyder, at den bliver meget dyrere. Jo mindre målgrupper desto dyrere bliver annoncen.

Mulighederne forsætter efter kampagnen er slut

Når jeres kampagne er slut, kan I tilgå en demografisk rapport. Her kan I se: Hvem der så jeres annoncer, hvilke jobfunktioner og jobtitler de har, samt hvilke virksomheder de sidder i. Brug den viden til at tjekke om jeres kampagne er målrettet korrekt. Her er LinkedIn igen stærk sammenlignet med andre kanaler.

Når jeres profil har en følgerbase, kan I bruge funktionen ”Audience attributes til at finde jeres følgere og lave et re-target. Re-targeting handler om at eksponere kunder, der allerede følger jer på LinkedIn, overfor ny information og nye produkter. I kan re-target jeres egne følgere ved at ”booste” organiske opslag. På den måde sikre I, at dem som følger jer, rent faktisk ser jeres opslag.

Undgå faldgruber som kan koste dyrt

  • Undgå at bruge ”eller” i stedet for ”og også” når I sammensætter målgrupper.
  • Husk at sætte UTM parametre på jeres links som kan spore trafik.
  • Vil I målrette flere lande, bør I opdele dem i flere kampagner. Det kan koste jer dyrt, at samle dem under en kampagne.

Gense vores webinar og få flere konkrete råd fra Asbjørn Brokhøj Urban:

v/ Asbjørn Brokhøj Urban, Marketingspecialist, Become

På LinkedIn har du en unik mulighed for at målrette personer på baggrund af deres CV eller den virksomhed de arbejder i. På dette webinar vil du lære best practise i, hvordan du annoncerer, skaber resultater og skaber sammenhæng mellem marketingsafdelingen og salgsafdelingen.

Mere vide?

Become er specialister i sociale medier og annoncering – og LinkedIn er ingen undtagelse. De rådgiver og hjælper dig gerne med både organisk og betalt brug af platformen. 

Skal du have hjælp til at komme igang med LinkedIn? Så læs med her: LinkedIn Ads | Become.

 

Alma Carmen Lyngby Christensen
Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Alma Carmen Lyngby Christensen Simone S. Nielsen

Relateret indhold