Erin Weigel

16.02.22 DI Handel Nyheder

Fra design til ROI hos Booking.com

Kom til Conversionboost og mød Erin Weigel, der har været Principal Design for Booking.com. Her fik hun indgående erfaring med at arbejde i en eksperimenterende virksomhedskultur, hvor det enkelte team får lov til at indgå i både research, design og test.

Hvad er effekten af en ændring på en hjemmeside? Hvilken adfærd hos brugeren er det man ønsker at ændre? Og hvilke data tager denne ændring udgangspunkt i? Det er den type spørgsmål der skal stilles i en optimeringsproces, hvis den er baseret på data og hvis der laves reelle målinger på om ændringer har den ønskede effekt.

Det unikke hos Booking.com er blandt andet at virksomheden har selvkørende teams, med ansvar for forskellige dele af løsningen og at disse teams selv foretager research, designer og kører test på om deres hypoteser holder vand. Det giver en enorm styrke fordi teamet hele tiden lærer hvad rent faktisk virker, om det gælder UX, tekst, funktionalitet, kode eller andre af de mange kompetencer involveret.

Kodeordet er ansvar

I mange virksomheder kan det være svært at pege på hvem der har ansvaret for hjemmesidens performance. Ikke det formelle ansvar, som ofte ligger hos en marketingchef, men ansvaret for, om de initiativer der bliver sat i søen, også giver det ønskede løft i omsætning. En udfordring er netop at der kan være langt fra problem til design og langt fra design til måling af effekten. Blandt andet fordi det kræver en række forskellige kompetencer, som den enkelte sjældent sidder med. Alene at gå fra dataanalyse i Google Analytics til design af god UX kan være en krævende opgave.

For at gøre konverteringsoptimering til en konkurrencefordel, er det en god idé at arbejde på, at skabe en bedre kobling mellem de ændringer der foreslås også indsigten i hvilken effekt de får. Det er her ideen om ansvar kommer ind, fordi indsatserne bliver målbare og dermed kan medarbejderne tage mere direkte ansvar for hjemmesidens performance. Det er den proces Booking.com og Erin Weigel har nogle interessante erfaringer med.

Concept != Execution

En af Erin Weigels pointer, som du kan få uddybet på Conversionboost er, at et koncept kan være godt nok, men at det kan drukne i eksekvering. Pointen er at designs ofte kan implementeres på mange måder, men i sidste ende er at eksekveringen der måles på og som på den måde er bestemmende for om hele ideen fungerer. Så igen handler det om den udfordring det er at gennemløbe hele optimeringsprocessen, noget som Erin i den grad har erfaring med. Det er i ønsket om at skabe den proces og få succes med den, at hendes erfaringer kan hjælpe dig.

8 specialister på dagen

Erin Weigel er en af 8 specialister du kan møde på conversionboost den 15. marts i Industriens Hus. En hel dag kun med konverteringsoptimering, hvor du kan lære hvordan du kan arbejde med at øge konverteringsraten. Både helt praktisk, med fx adfærdsdesign og designpsykologi, men også organisatorisk med growth hacking strategi i den enkelte virksomhed.

Kom til conversionboost i Industriens Hus, 15. marts 2022.

Skrevet af:

Ole Gregersen, Optuner

Relateret indhold