16.02.22 DI Handel Nyheder

Knap 2 ud af 5 køb på nettet sker impulsivt

Danskernes e-handel afslører, at 38% af de e-handlende danskere senest har købt impulsivt på nettet uden at de har undersøgt alternative muligheder/tilbud. Impulskøberne brugte dog 12-18% færre penge ved senest køb end gennemsnittet.

Dansk e-handel har kronede dage. Aldrig før har danskerne handlet så meget på nettet, og aldrig før har virksomhederne satset så meget på e-handel. De største dagligvarekæder udvikler e-handel og tester nye koncepter som aldrig før. Alt sammen selvfølgelig godt hjulpet af corona pandemien, der har været med til at ”rykke” danskerne mod e-handel.

DI Handel og Epinion spørger hver måned et repræsentativt udsnit af de e-handlende danskerne om deres købsmønstre og -vaner på nettet, som efter et halvt år afslører, at 38% af købene på nettet er impulskøb. Dvs. med andre ord sige, at 38% af de e-handlende danskeres seneste køb på nettet, i 2. halvår 2021, skete uden, at de havde undersøgt alternative muligheder/tilbud, hverken online eller i fysiske butikker.

Tøj, sko og tilbehør samt take away er populære impulskøb

Danskerne har som udgangspunkt foretaget impulskøb af alle typer varer og services på nettet. Der er nemlig ikke nogen signifikante forskelle i fordelingen af impulskøb af fysiske og ikke-fysiske produkter end gennemsnittet. Tallene afslører dog, at impulskøb indenfor fysiske varer/produkter på nettet har en større andel af køb af Tøj, sko og tilbehør samt Take away mad end gennemsnittet. I den anden ende er der en færre andel af impulskøb af elektronik og el-udstyr end gennemsnittet. Forklaringen bag dette skyldes bl.a., at tøj og sko branchen på nettet er frontløberne med gratis levering og returfragt, hvorfor et impulskøb er forholdsmæssig nemt og risikofrit, mens det for køb af elektronik produkter alt andet lige er forbundet med højere risiko og ”besværlighed”.

imagee75m3.png

Mindre ordrer ved impulskøb

Der hvor dataene viser den største forskelle er ordrestørrelsen ved et impulskøb. Det gennemsnitlige ordrestørrelse ved seneste køb (alle køb) i Q3 og Q4 var hhv. 677kr. og 662kr.. Sammenligner vi disse tal med den gennemsnitlig ordrestørrelse for impulskøb, så var de i Q3 og Q4 på hhv. 552kr. og 583kr.. Ordrestørrelsen for impulskøb er med andre ord ml. 18% og 12% lavere end gennemsnittet.

Det er også spændende, at se at større andel af danskere foretager impulskøb i en webshop de tidligere har handlet hos. 67% af danskernes seneste køb skete i en webshop, de tidligere har handlet hos, mens samme tal for impulskøbenes vedkommende er på 72%.

Mobiltelefonen er det største kanal for impulskøb

En anden spændende opdagelse blandt impulskøbene på nettet er, at de har en større andel af køb foretaget gennem mobiltelefonen. 40% af impulskøbene på nettet er nemlig sket gennem en mobiltelefon og er således den største kanal for impulskøb. Det er dog tæt efterfulgt af desktoppen på 39%.

Kort om Danskernes e-handel

For at blive klogere på danskernes forbrugsmønstre med e-handel har DI Handel og Epinion udviklet denne analyse. Vi stiller bl.a. skarpt på, hvem der handler mest online, hvad de køber, hvilke webshops de køber hos, hvor mange penge de bruger, og hvad de vigtigste faktorer er for at vælge en webshop.

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-handel” skal hjælpe dig med at være på forkant med dansk e-handel, forstå de danske forbrugertrends og levere indsigt, der kan indgå i din virksomheds strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

Læs mere på www.danskehandel.dk

Relateret indhold