Getty Images
22.02.22 DI Handel Nyheder

Top 10 forbrugertendenser i 2022

De seneste to år har været under konstant forandring, og forbrugere har været nødsaget til tage nye valg og tilpasse sig udviklingen. Med viden om forbrugernes værdier og nye adfærd har Euromonitor kategoriseret top 10 forbrugertendenser.

Der er sket rigtig meget på kundefronten de seneste år, hvor behov og værdier har været sat på prøve. Forbrugerne har været mere hjemme, og hverdagens rytmer er blevet udfordret. For nogle er de blevet ændret for altid. 

I virksomheder har samtidig været bundet af at følge udviklingen, som forbrugerne har undergået og følge med i de værdier og behov de på ny udviser. Nedlukning og restriktioner er ovre for nu, men hvilke globale forbrugertendenser ser vi, i denne nye tid, i 2022? Det har Euromonitor International undersøgt og givet sit bud på:

1. Backup planlæggere 

En af udfordringerne coronapandemien har afledt, er mangel på varer og usikre leverancer. Deraf er der tilføjet et nyt segment til virksomheden, der hedder backup planlæggere. De sikrer sig deres behov ved eksempelvis at købe på abonnement eller finde lokale alternativer. 

2. Klima forkæmpere

Grøn aktivisme, og muligheden for at udlede mindst muligt, er livsstile, der er kommet for at blive. Flere og flere forbrugere forventer virksomhederne tager både socialt og miljømæssigt ansvar i virksomhedens drift. Måden at vinde tilliden til forbrugerne på er, at blive transparente ved fx at give forbrugerne muligheden for at tage velbegrundede valg på baggrund af certificeringer. 

3. De digitale ældre 

Den ældre generation blev tvunget til at sætte sig ind i online handel og foretage deres indkøb via deres foretrukne forretningers webshops. Det er en mulighed som flere virksomheder har grebet, men det kræver fokus på det konkrete segment, og en nem og tilgængelig kunderejse, for at denne gruppe benytter ens webshop. 

4. Finansielle aficionados 

Økonomien har sat skub i større bevægelser, hvor forbrugerne har fået større behov for at følge med i deres økonomi, investeringer og i demokratiseringen af husholdningsøkonomen. Der kommer flere mobile løsninger til, som er kundecentriske og simple, hvilket over tid øger kundeloyaliteten mere og mere. Virksomheder bør indtænke samarbejde med platformene og de løsninger, som de tilbyder deres forbrugere, for at efterleve forbrugernes behov for at selvbetjene deres økonomi. 

5. Genstart af det gode liv  

Pandemien fik forbrugerne til at tænke sig grundigt om, og har resulteret i drastiske ændringer i ens liv. Værdier, livsstil og mål er blevet ændret og jobs er blevet opsagt. Virksomheder bør gå innovativt til værks og finde på varer, services og oplevelser, som taler ind i forbrugernes ændrede måde at se sig selv på. Derudover bør der også tages højde for denne udvikling, når det kommer til virksomhedens marketing.  

6. Metaverse

Måden at være sammen på digitalt er blevet omfavnet af forbrugerne, der gerne afprøver og tager imod de nye måder at være sammen på, foruden virtuelle mødekanaler. De innovative virksomheder er allerede i gang og har integreret AR og VR i deres kunderejse. Denne digitale udvikling er I virksomheder nødt til at følge og tilpasse jer, da vi kun vil opleve en stigning blandt forbrugernes tid på de digitalt-skabte sociale miljøer. Som virksomhed er I nødt til at finde jeres rolle i metaverse for at bibeholde brandkendskab og tilpasse jer de nye salgskanaler. 

7. Genbrug, genkøb og kunde-til-kunde markedspladser 

Forbrugerne er ved at skifte fra et mindset om at eje til at opleve. Forbrugerne drages nu af oplevelsesmindset. Stigmatiseringen af genbrugsindkøb og kunde-til-kunde markedet af ved at mætte ud via bæredygtighedsdagsordenen. Virksomhederne er nødt til at gøre mere ved færre råvarer. Dertil finde nye måder at drive virksomhed på – eksempelvis via genbrug, lease og gensalgsprogrammer.  

8. Byboere på landet 

De grønne arealer og områder udenfor storbyerne er kommet mere i fokus de senere år. Byboerne vil drage fordele af grønne områder, delehaver og sommerhuse ligesom virksomhederne skal gentænke deres behov for kontorer og indretning. Vi er først lige kommet ud af pandemien, men forbrugerne arbejder forsat mere hjemmefra og er mere ude. Derfor er I som virksomhed nødt til at styrke leveringsmulighederne fra jeres webshop samt tilføje produktsortiment med bæredygtige løsninger for at tilpasse jer forbrugernes behov. 

Læs også: Conversion Boost 

9. Selvrealisering  

En anden bevægelse er at forbrugerne fortsat vil arbejde med dem selv og deres indre jeg. Der er i samfundet sket en bevægelse med mangfoldighed og inklusion, som skubber virksomheder ud i et ændret udtryk og væk fra typiske reklameformer. I virksomheder er nødt til at skabe en dybere forbundethed med den enkelte kunde og tilbyde de produkter, som passer til den enkelte for at bibeholde kundeloyalitet. 

10. Det sociale paradox 

Det sociale paradox er en adfærdsfase, som ændrer på forbrugernes vaner. Forbrugerne er i forskellig grad klar til at være sammen med andre igen, men de forventer service og fleksibilitet på individuelle niveauer. Som virksomhed bør I være modtagelige for inputs og give en god kundeoplevelse med innovative og agile løsninger, som taler ind i de fysiske og hybride vaner.  

Læs også: Fremtidens Handel 

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Hans-Jacob Philipp
Skrevet af:

Hans-Jacob Philipp

Relateret indhold