09.03.22 DI Handel Nyheder

Amazons markedsandele i Europa er dyre

Amazon har efter deres lancering i Sverige i oktober 2020 længe været rygtet til Danmark. På trods af at Amazon ser mod nye markeder, er de fortsat klart størst i USA, hvor det meste af deres overskud (og omsætning) kommer fra. På det europæiske marked har Amazon endnu ikke har formået at skabe en forretning, der tjener penge, ifølge deres regnskaber. Dog viser tal fra Euromonitor, at Amazon har konsolideret sig på flere europæiske markeder med øgede markedsandele, men at der fortsat er noget vej til at opnå samme styrke som i USA.

I Sverige åbnede Amazon.se i oktober 2020 med gratis levering ved ordrer over SEK 229, og nu er det også muligt for svenske kunder at tilmelde sig Amazon Prime, hvor de for 59 SEK pr. måned (eller 549 SEK årligt) kan få gratis levering samt adgang til Prime video og andre fordele i loyalitetsprogrammet. Det er dog fortsat begrænset, hvor meget af e-handelsmarkedet for fysiske produkter i Sverige, som Amazon har skrabet til sig.

Men er Sverige og resten af Europa en god forretning for Amazon på nuværende tidspunkt? Og hvor store markedsandele af e-handel med fysiske varer har Amazon formået at opnå på tværs af en række europæiske lande, USA og Kina?  

Amazon tjener deres penge på det nordamerikanske marked og AWS

Amazons regnskaber er opdelt efter tre overordnede områder:

  1. Det nordamerikanske Amazon
  2. Det internationale Amazon
  3. AWS (Amazon Web Services)

Amazon

Nordamerikanske Amazon: “The North America segment primarily consists of amounts earned from retail sales of consumer products (including from sellers) and subscriptions through North America – focused online and physical stores. This segment includes export sales from these online stores.”

International Amazon: “The International segments primarily consists of amounts earned from retail sales of consumer products (including from sellers) and subscriptions through internationally-focused online stores. This segment influences export sales from these internationally-focused online stores (including export sales from these online stores to customers in the U.S., Mexico, and Canada), but excludes export sales from out North America-focused online stores.”

AWS (Amazon Web Services): “The AWS segment consists of amounts earned from global sales of compute, storage, database, and other services for start-ups, enterprises, government agencies, and academic institutions”

Kilde: Amazon.com, INC annual report 2020 (s. 65)

Siden 2010 har Amazon kun præsteret overskud på deres internationale markedspladser fem gange, hvor det største overskud ligger helt tilbage i 2010. I perioden 2014-2019 har de haft et negativt resultatet på bundlinjen. Gøres resultaterne for hhv. det nordamerikanske Amazon og det internationale op for perioden 2010-2021, er det også tydeligt, at det er det nordamerikanske Amazon, som har været primus motor bag virksomheden. Mere specifikt har det nordamerikanske Amazon præsteret et overskud på $44,3 mia., hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele $7,6 mia. Den sidste del af Amazon, AWS, har de senere år oplevet store fremgange i omsætningen, og i 2021 tjente Amazon hele 30 øre pr. kr. omsat gennem deres web services.

image1wr4r.png

Amazons seneste regnskab viser dog, at den procentvise stigning i omsætningen på det internationale marked (22 pct.) er større end for det nordamerikanske marked (18 pct) og understreger altså, at de europæiske landes virksomheder og forbrugere tager markedspladsen til sig, om end det ikke har været rentabelt på bundlinjen endnu.

Men hvor stor er Amazon egentlig på de forskellige europæiske markeder, USA og i Kina?

Læs også: Amazon.se er et skridt tættere på succes

Amazon er mest udbredt i USA tæt efterfulgt af Tyskland og UK

Nyeste tal fra Euromonitor viser, at Amazon i 2021 optog hele 41 pct. af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter i USA, hvilket også er det marked med den største andel. Dog ligger Tyskland ikke langt efter, da Amazon her står for 34 pct. af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter. Også i UK (25 pct.), Frankrig (21 pct.), Spanien (29 pct.) og Italien (15 pct.), har Amazon hentet store markedsandele. Af de seks øverste lande på listen, er det kun Italien, hvor Amazon ikke er størst. Her er det eBay, som udgør den største andel af det samlede e-handelsmarkedet med 18 pct.

Amazons tilstedeværelse i USA, Tyskland og UK er også kendetegnet ved, at de blev etableret fra slutningen af 90’erne, hvor e-handel forsat var i sit spæde. Amazon er med andre ord vokset sammen med de respektive e-handelsmarkeder og har lært at adoptere kundernes behov til det ypperste. Stort udvalg, gode priser, hurtige leveringer kombineret med loyalitetsprogrammet Prime synes at være den gyldne formel for Amazon.

imagedepz.png

Nye markeder er hård kost også for Amazon

På de nye markeder som Holland, Sverige og Polen, hvor Amazon først er startet op i 2020-2021, har de relativt lave markedsandele. Tallene viser med tydelighed, at selvom man er en mastodont, tager det tid at vinde et marked. Kampene på disse markeder er også hårde og intensive, fordi de er kendetegnet ved at have andre markedspladser, der allerede har godt fodfæste hos kunderne, fx bol.com i Holland, CDON.com i Sverige og allegro.pl i Polen.

”Virksomhederne i Amazon-landene kan dog ikke hvile på laurbærrene, fordi når Amazon vælger at satse på et marked, så lægger de en langsigtet strategi og investerer. Det kan godt være, at Amazons indtog i Sverige ikke umiddelbart virker prangende, men Amazon har store muskler og penge nok på kistebunden til at lade tiden arbejde for sig, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel” og fortsætter

”Som erhvervsliv i Danmark skal vi ikke tro, at den hellige grav er velforvaret. Vi skal i den grad ruste os til en hård konkurrence på et område, hvor de traditionelle handelsmønstre er i opbrud”

Læs også: Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold