Colourbox
30.03.22 DI Handel Nyheder

Danske brands opfattes mere bæredygtige end nogensinde

Den årlige ranking af forbrugernes opfattelse af de mest bæredygtige danske brands er igen udgivet. Det er samlet set det bedste resultat i rankingens historie, men der er lang vej til top til at nå forbrugernes tillid.

Hvert år udgives Sustainable Brand Index en rapport, der afslører opfattelsen af bæredygtigheden hos brands i Danmark. I år er 233 brands på tværs af 23 industrier blevet målt i Danmark på deres miljømæssige og sociale ansvarlighed.

Definition

Definitionen af bæredygtighed, der bruges i rapportering, er med baggrund i FN’s verdensmål. Evalueringen er sket med målene som base for målingen, hvor de er fordelt på de to parametre; miljø og social.

Årets resultat viser at de danske brands samlet set bedømmes bedre end nogensinde før. Det i sig selv er positivt, og et rigtig flot resultat, når vi ved, at kun 26% af de danske forbrugere har tillid til den bæredygtige kommunikation de møder. Til sammenligning er 41% af nordmændene positive overfor den eksponering. 48% af danskerne er dog generelt positive overfor at modtage kommunikation om virksomhedernes bæredygtighed.

Top 10 brands

  1. Rema 1000
  2. Lego
  3. Thise Mejeri
  4. Coop
  5. Aarstiderne
  6. IKEA
  7. Friland
  8. Irma
  9. Urtekram
  10. Tesla

De danske dagligvarebutikker fylder stadig i top 10

Siden 2014 har Coop fyldt både som vinder og i top 10, men de seneste to år har Rema1000 udfordret Coop, som det brand, der af forbrugerne opfattes som Danmarks mest bæredygtige brand, mens Coop er nede på en 4. plads. Derudover finder vi dagligvarebutikkerne Aarstiderne og Irma sammen med deres leverandører Thise Mejeri, Friland og Urtekram på top 10 ranglisten.

Supermarkederne er dermed de helt store vinder, når vi ser på ranglistens top. Top 5 fordeles på skønhed, elektricitet og varme, transport og drikkevarer. Typiske handelsindustrier som møbler og dekorationer, e-commerce, tøj og mode i henholdsvis butikker og som brand placerer sig på henholdsvis 8., 10., 14. og 15. pladserne.

Læs også: Danskernes top 20 webshops - DI Handel (danskindustri.dk)

Højdespringerne

Rapporten gennemgår også de brands, der har vundet mest på forbrugernes tillid og forståelse af deres bæredygtighed forretning, samt de brands der er faldet ned af på listen. Der kan enten skyldes forringet tillid fra forbrugerne eller at andre brands har overhalet dem på listen.

Hvordan har forbrugernes adfærd ændret sig over de seneste år

De klare effekter af den globale situation, som fx pandemien har medført, hvor andre midlertidige prioriteringer har givet afvigelser.

Rapproten viser bl.a. at man talte mere med sine venner og familie omkring bæredygtighed før pandemien. Dog er debatten taget til igen. Forbrugernes bevidsthed ved køb, og den bæredygtige effekt af købet, er også blevet væsentlig større.

Læs også: Top 10 forbrugertendenser i 2022 - DI Handel (danskindustri.dk)

 

 

Hvad kan vi så lære af det?

Sustainable Brand Index anbefaler på baggrund af rapporten at kommunikere mindre, bedre og konkret, så jeres historie kommer tydeligt igennem hos modtageren. Både blandt jeres egne kanaler, medier og hvem der ellers vil samle historien op. Hvis det lykkedes, så er det måske jer der er omdrejningspunkt for forbrugernes samtale og køb næste gang.

Vil du også i gang? Læs mere her: Verdensmålsnetværk for marketing- og salgschefer

 

Hans-Jacob Philipp
Skrevet af:

Hans-Jacob Philipp

Relateret indhold