Ricky John Molloy
22.03.22 DI Handel Nyheder

Igangværende forhandlinger om Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring

DI Handel deltager på nuværende tidspunkt i forhandlingerne om revidering af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring. Retningslinjerne er til for at guide erhvervsdrivende i, hvordan de bl.a. kan bruge sammenligninger med egne tidligere priser og salgsfremmende udtryk i deres markedsføring.

Den 28. maj 2022 træder der en ny bestemmelse i kraft i dansk ret, som ændrer på reglerne for, hvordan du kan gøre brug af prismarkedsføring. Den nye bestemmelse er indsat som følge af EU-lovgivning, som Danmark er bundet til at implementere. Det er Forbrugerombudsmandens retningslinjer, som udfylder reglerne for, hvordan du kan benytte jer af prismarkedsføring, og det er derfor nødvendigt, at de bliver tilpasset den nye regel.

Overblik over de nuværende regler

Mange virksomheder gør brug af prismarkedsføring til at afsætte deres varer, og gør dette med stor succes. Det er dog vigtigt, at ens prismarkedsføring er retvisende og ikke bliver vildledende overfor ens kunder.

Som reglerne er nu vil det ikke være vildledende, hvis du sammenligner din nedsatte pris med en normalpris, som har været gældende i en længere periode på 42 sammenhængende dage. Reglen er dog ikke uden undtagelser, og du kan fx under specifikke betingelser gøre brug af introduktionstilbud, hvis dine varer ikke har haft en normalpris i en længere periode.

Udover dette skal du være opmærksom på, at din tilbudsperiode ikke bliver så lang, så den nedsatte pris bliver anset som en ny normalpris eller vildledende generelt. Det gør du ved at sikre, at tilbudsperioden kun gælder i op til 14 dage. Det er stadig muligt at markedsføre din vare med en nedsat pris efter de 14 dage. Her skal du dog både ved tilbudsperiodens start og ved gentagen markedsføring oplyse om tilbudsperiodens samlede varighed. Markedsføringen af din vare med nedsat pris må dog under alle omstændigheder højst vare halvdelen af den tid, som din normalpris har været gældende.

Det er muligt at gøre brug af kortvarige kampagner af op til tre dages varighed uden, at det afbryder den længere periode på 42 dage. Det er dog vigtigt, at produktet ikke bliver nedsat så ofte, som følge af de kortvarige kampagner, at varen ikke kan siges at have en reel normalpris.

Det er også vigtigt, at jeres brug af salgsfremmende udtryk såsom ”Kun” eller ”Chokpris” kun bliver brugt, hvis de har et reelt indhold. Der skal derfor være tale om et særligt fordelagtigt tilbud for kunden. Hvis udtrykkene i den konkrete sammenhæng indirekte angiver en normalpris for varerne, så er det igen reglerne om længere periode for normalprisens varighed på 42 dage, og den korte periode for tilbudsperiodens varighed på 14 dage, som er gældende.

Læs også vores: Guide: Prissammenligning - DI Handel (danskindustri.dk)

Hvad sker der af ændringer?

Den nye regel træder i kraft den 28. maj 2022, og det betyder først og fremmest, at antallet af dage der bestemmer, hvor lang en periode en normalpris skal være gældende, bliver sat ned til 30 dage fra de nuværende 42 dage.

Tilbudsperiodens varighed bliver i samme omgang sat tilsvarende ned til 10 dage frem for de 14 dage, men må fortsat under alle omstændigheder højst vare halvdelen af tiden, som normalprisen har været gældende i.

Som noget nyt vil det ikke længere være muligt at gøre brug af de kortvarige kampagner på maksimum tre dages varighed uden, at det afbryder den længere periode, som normalprisen har været gældende i. Det betyder, at du ved enhver prisnedsættelse kun må sammenligne med den laveste pris, som den pågældende vare har haft i en 30 dages periode.

 

Eksempel

Hvis du i én weekend har en vare på tilbud til 800 kr. sat ned fra 1.000 kr.,  som derefter sættes op igen, så er det de 800 kr., som er den laveste pris, som du kan sammenligne med ved øvrige nedsættelser i de næste 30 dage.

Derudover bliver der lagt op til, at brugen af salgsfremmende udtryk såsom ”Tilbudspriser”, ”Kampagnepriser”, ”Black Friday/Week”, ”Cyber Monday” og ”Single Days-priser” giver udtryk for, at prisen på den pågældende vare tidligere har været højere. Det vil derfor kun være muligt at gøre brug af disse udtryk, hvis du samtidigt oplyser om den billigste pris på varen inden for de sidste 30 dage, og i øvrigt ikke overstiger den korte periode for tilbudsperiodens varighed på 10 dage og maksimum halvdelen af normalprisens varighed.

DI Handel kæmper for nogle fair og klare retningslinjer

Vi deltager i forhandlingerne og kæmper for, at retningslinjerne bliver udmøntet i nogle fair og klare regler, som ikke går længere end nødvendigt, og som du nemt og hurtigt kan orientere dig i. Selvom vi stadig er i forhandling om retningslinjerne, så ligger de ovennævnte ændringer i store træk fast. Det skyldes, at ændringerne følger EU-lovgivning, som Danmark er bundet til at implementere.  Hvis du har spørgsmål til retningslinjerne, som de er nu, eller til ændringerne, kan du kontakte Johan Dein på

 

Johan Dein
Skrevet af:

Johan Dein

Relateret indhold