Websalget udgør blot 8% af virksomhedernes omsætning
Udbredelsen af websalg blandt danske virksomheder er høj sammenlignet med andre EU-lande. Dog skal danske virksomheder blive bedre til at udnytte internettet som salgskanal. Nye tal fra Eurostat afslører, at danske virksomheder blot henter 8% af omsætningen fra web. Omsætningen fra web i 2021 er faldet i forhold til 2020, hvilket betyder, at Danmark er gået fra en fjerdeplads sammenlignet med andre EU-lande i 2020 til en ottendeplads i 2021. Engros- og detailhandlere har de største omsætningsandele fra web.
DI Handel har udarbejdet analysen ”Fakta om e-handel”, der samler størstedelen af det offentligt tilgængelige data om virksomhedernes e-handel fra Danmarks Statistisk. Det gælder både websalg og EDI, men også websalg gennem online markedspladser.
Fakta om e-handel – Del 2 indeholder Eurostats seneste opdatering af tal på tværs af EU-landene, som viser, at danske virksomheder i høj grad har taget webteknologien til sig og er godt med sammenlignet med andre EU-lande. 30% af danske virksomheder har salg via egen webshop, apps eller markedspladser, og derved indtager Danmark en tredjeplads i EU. På trods af den høje placering er det dog en tilbagegang fra andenpladsen i 2020, hvor 32% af danske virksomheder solgte via web.
Læs også: Detail- og engrosvirksomheder skal blive bedre til websalg
Omsætningsandel fra web varierer meget efter branche
8% af danske virksomheders omsætning kommer fra websalg, hvilket er et fald på 2%-pt fra året før. Det placerer danske virksomheder på en ottende plads i 2021, hvilket ligeledes er en tilbagegang fra 2020, hvor danske virksomheder indtog en fjerdeplads.
Samlet set er websalgets andel af den samlede omsætning gået fra 7% til 8% siden 2017. Fra 2020 til 2021 har der været en normalisering efter coronakrisen med et fald på 2%-pt..
Der er store forskelle i websalget på tværs af brancher. For handelsvirksomhederne udgør websalget en større andel af virksomhedernes omsætning end i andre brancher. For engroshandlen kommer 12% af virksomhedernes omsætning fra web, for detailhandlen er tallet 13%, og i transportbranchen udgør websalget 15% af omsætningen. For handelsvirksomhederne er det ikke det at komme i gang med websalget, der er flaskehalsen. Derimod er udfordringen at udnytte den allerede eksisterende salgskanals potentiale.