26.04.22 DI Handel Nyheder

Kunderne vil have det hele: Hybrid shopping, bæredygtighed og brands

Coronapandemien og de restriktioner, der fulgte med, har virkelig udfordret os som forbrugere, men vi har også været gode til at adoptere de ændringer pandemien har medført. Ved hjælp af teknologi har vi lært at tilpasse os efter de nye omstændigheder i hverdagen. Disse tilpasninger gør, at vi har fået nye forventninger til vores købsrejse og måder, hvorpå vi interagerer med sælgerne (virksomhederne).

For at få et klarere billede af de ændrede købsadfærd, nye krav og forventninger gennemførte IBM Institute for Business Value (IBV), i samarbejde med National Retail Federation (NRF), en global undersøgelse af mere end 19.000 respondenter i 28 lande i september 2021, heriblandt danske forbrugere samt forbrugerne fra 9 andre europæiske lande. Resultatet af denne undersøgelse resulteret i rapporten ”Consumers want it all”. 

En af rapportens hovedkonklusioner er at forbrugerne efter 2 års intensiv brug af digitale medier, nu ser digitale værktøjer, som en nødvendig del af hverdagen og deres indkøbsoplevelse. De forventer, at virksomhederne er digitalt aktiveret, og understøtter indkøbsrejser på tværs af fysiske og digitale kanaler.

I 2022 ser forbrugerne ikke længere online og offline shopping som særskilte oplevelser – de forventer, at alt er forbundet hele tiden. Shopping skal være hurtigt og effektivt nogle gange, rigt og oplevelsesrigt andre gange, og altid nemt og intuitivt. Derudover forventer forbrugerne, at virksomhederne imødekommer deres behov og lever op til deres krav om socialt og miljømæssigt ansvar.

Consumers want it all

Andre af rapportens konklusioner illustrerer den udvikling, der er sket blandt forbrugerne de seneste år særligt under og efter corona.

1. Der er mere end én måde at shoppe på

Forbrugere bruger en blanding af digitale og personlige kanaler til at opbygge deres egne shoppingoplevelser – hvor mere end en tredjedel af Generation Z primært vælger hybrid shopping.

2. Butikker er stadig vigtige

Butikker er ikke længere en standard indkøbskanal, men 72 % af forbrugerne er stadig afhængige af butikker som en del af deres primære købsmetode.

3. Forbrugerne er blevet mere formålsdreven

Formålsdrevne forbrugere, som vælger produkter og mærker baseret på, hvor godt de stemmer overens med deres værdier, repræsenterer det største segment (44%) af forbrugerne.

4. Bæredygtighed er top of mind

Halvdelen af forbrugerne siger, at de er villige til at betale en præmie for bæredygtighed. Alligevel er der fortsat en kløft mellem intention og handling, da færre end 1 ud af 3 forbrugere siger, at bæredygtige produkter udgjorde mere end halvdelen af deres sidste køb.

Download rapporten her

Relateret indhold