GettyImages
24.05.22 DI Handel Nyheder

Danmark har det mest brogede e-handelsmarked

Online markedspladser har eksisteret længe, men udbredelsen varierer på tværs af landegrænser. Hvor online markedspladser endnu ikke for alvor har gjort deres indtog i Danmark, er det blevet den altdominerende e-handelsform for forbrugere og virksomheder i lande som f.eks. Tyskland, USA og Kina. Nye tal fra Euromonitor viser, at e-handelsomsætningen i Danmark i langt mindre grad er koncentreret omkring de største online markedspladser og webshops, end det er tilfældet i en række udvalgte lande.

Når snakken falder på online markedspladser, indgår Amazon næsten altid i et eller andet omfang, og det er ikke uden grund. Amazon har længe været den altdominerende e-handelsvirksomhed i mange lande som USA, Tyskland, UK, Frankrig og Spanien. Der er dog mange andre online markedspladser, som også gør sig gældende, som eksempelvis Otto i Tyskland og Allegro i Polen. Der er dog stor forskel på, hvor meget online markedspladser fylder i nogle af Danmarks største samhandelslande.

Danske virksomheder benytter ikke online markedspladser til deres online salg

DI Handels analyse Fakta om e-handel 2. del (download her), som samler data fra en række offentligt tilgængelige kilder viser, at danske virksomheder med websalg generelt ikke har taget online markedspladser til sig, men i højere grad benytter deres egne webshops til at sælge deres varer. Faktisk viser analysen, at blot 24 pct. af danske virksomheder med websalg har salg vi online markedspladser, hvilket placerer dem på en 25. plads ud af 27 mulige. Til sammenligning er andelen for samme i Italien og Tyskland hhv. 63 og 58 pct, og EU-gennemsnittet ligger på 45 pct.

Læs også: Amazons markedsandele i Europa er dyre

imagethh2y.png

Læs også: Demografien bag Amazons syv europæiske markeder

Det danske e-handelsmarked er for alle

Af den samlede e-handelsomsætning i Danmark er det kun 15,5%, der kommer fra de online markedspladser, der figurerer på den dansker top 20 e-commerce liste. Det er markedspladser som Zalando, Amazon og Boozt. Af Danmarks største samhandelslande, er det kun Norge, der med en marginalt lavere andel på 15,4 pct. ligger under Danmark. Sverige ligger derimod lidt højere med en andel på 16,6 pct. Fra Sverige op til det næste land på listen, UK, er der et betydeligt spring i andelen. Her udgør online markedspladser på top 20 listen lige knap halvdelen (47,7 pct.) af den samlede e-commerce omsætning.

imagecgfrq.png

I lande som Italien, Frankrig, Polen, Holland og Spanien udgør online markedspladser på deres respektive top 20 lister også omkring halvdelen eller mere (48,7 pct.-57,3 pct.) af den samlede e-handelsomsætning. Af de udvalgte lande er Tyskland det europæiske land, hvor online markedspladser på top 20 listen udgør den største andel af den samlede e-handelsomsætning, med en andel på 65,1 pct. Uden for Europa og helt i top finder man USA og Kina med andele for samme på hhv. 72,9 pct og 94,8 pct. Hvor det i USA er Amazon, som står for den klart største andel, er det i Kina Alibaba og JD.com, der er altdominerende.

Over 60% af den danske e-handelsomsætning kommer fra webshops uden for top 20

Det danske e-handelsmarked er kendetegnet ved, at mindre virksomheder i Danmark tager en større andel af den samlede e-handelsomsætning. Det fremgår, hvis statistikken vendes på hovedet, så der ses på, hvor stor en andel af den samlede e-handelsomsætning, som markedspladser og webshops udenfor top 20 udgør. I Danmark udgør webshops udenfor top 20 hele 60,4 pct. af det samlede e-handelsmarked, hvilket giver Danmark en absolut topplacering. Det er betydeligt højere end Sverige og Norge med andele for samme på hhv. 50,6 og 46,0 pct. Sammenlignet med 2020 er det kun i Danmark (+1,1 pct.-pt.) og Polen (+0,2 pct.-pt.), at der er set en stigning i omsætningsandelen fra webshops og markedspladser udenfor top 20.

Læs også: Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet

Vil du vide mere om online markedspladser?

DI Handel har, i samarbejde med Userneeds, udarbejdet analysen danskernes e-handelsvaner på online markedspladser 2021, som undersøger danskernes indkøb, adfærd og overvejelser ved køb på online markedspladser.

Som medlem af DI Handel har du mulighed for at downloade den her: Danskernes e-handelsvaner på online markedspladser 2021

Relateret indhold