Colourbox
03.05.22 DI Handel Nyheder

Faldende tendens på danskernes samlet e-handelsforbrug

Danskernes e-handel for 1. kvartal 2022 viser, at e-handelsforbruget og -frekvensen er tilbage på et mere normalt niveau. Tallene på kvartalsniveau for både e-handelsfrekvensen og -forbruget er således stadigvæk fornuftige, men tallene på månedsniveau afslører en faldende tendens på det samlede e-handelsforbrug.

Siden 11. marts 2020 har Coronapandemien været med til at løfte dansk e-handel og efter 2 år med høje vækstrater og rekordomsætning for branchen er billedet ved at ændre sig. Nu hvor pandemien har lagt sig, i hvert fald for denne omgang, begynder konsekvenserne med krigen i Ukraine at sætte sit aftryk i dansk e-handel.

DI Handel har sammen med Epinion en e-handelstracker, Danskernes e-handel, der hver måned følger udviklingen af danskernes e-handelsadfærd. Q1 2022 rapporten viser, at e-handelsfrekvensen blandt de e-handlende danskere er faldet efter den travle julehandel og ligger nu i gennemsnit på 3,7 gange om måneden. Danskernes samlede e-handelsforbrug ligger i Q1 2022 på et gennemsnit på 1.594 kr. pr. måned mod 1.849 kr. pr. måned i Q4 2021 svarende til et fald på knap 14%.

imagegnni.png

På trods af faldet på 14% fra Q4 2021 til Q1 2022 synes niveauet på kvartalsniveau at være fornuftig, da både frekvens og forbrug for Q1 2022 er højere end Q3 2021. Bekymring er dog at spore, når vi sammenligner tallene på månedsniveau.

Marts 2022 viser laveste e-handelsforbrug på 1.393 kr.

Det gennemsnitlige forbrug for Q1 2022 på 1.594 kr. kommer fra et relativt høj forbrug i januar 2022 på 1.864 kr., der så falder til 1.524 kr. for februar 2022 (-18%) og igen til 1.393 kr. for marts 2022 (-9%) , altså det laveste niveau siden trackerens start tilbage i juli 2021. Ses det månedlige gennemsnitsforbrug ift. forbrugertillidsindikatoren kan det tyde på, at vi, alt andet lige, kan forvente lavere forbrugsniveau i den kommende tid. 

Download hele analysen på www.danskehandel.dk

imagehvies.png

Kort om Danskernes E-handel

For at blive klogere på danskernes forbrugsmønstre med e-handel har DI Handel og Epinion udviklet denne analyse. Vi stiller bl.a. skarpt på, hvem der handler mest online, hvad de køber, hvilke webshops de køber hos, hvor mange penge de bruger, og hvad de vigtigste faktorer er for at vælge en webshop.

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-handel” skal hjælpe dig med at være på forkant med dansk e-handel, forstå de danske forbrugertrends og levere indsigt, der kan indgå i din virksomheds strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

Læs mere på www.danskehandel.dk

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold