DI Handel
11.05.22 DI Handel Nyheder

Handelserhvervet skal være omstillingsparate for at forblive konkurrencedygtige

De sidste par år har det krævet ekstraordinære omstillingskræfter. Hvor der først skulle navigeres i en pandemi, er det nu en krig, der giver udfordringer og skaber nye rammer for at drive forretning. Men hvordan matcher du konkurrenterne og holder dig konkurrencedygtig, når der sker store forandringer i verden omkring dig?

Hvordan hænger forbrugernes syn på økonomien sammen med deres adfærd?

Chefanalytiker fra Danske Bank Mikael Olai Milhøj var keynote speaker på oplægget omkring global tilstedeværelse og kunne give deltagerne indsigt i verdensøkonomiens situation. Her fortalte han blandt andet at forbrugerne følger med i den globale økonomi og har en stærk holdning dertil, men at når det kommer til deres købsadfærd, så følger deres syn ikke med i deres handlinger. Sammenlignet med 2019 er der sket et stort fald på hele 22% i forbrugertilliden mens forbruget stadig stiger og er 12% højere end i 2019. Mikael Olai Milhøj fulgte op med, at man som virksomhed kan håbe på, at tendenser holder og at kunderne fastholder deres købelyst og -loyalitet. Han sætter dog den disclaimer, at det er en af de mest ekstraordinære situationer siden 70’erne, og det bliver og er svært at navigere i som virksomhed.

Kan de bæredygtige løsninger være den bedste investering i det lange løb?

I en global handelsverden, hvor forbruget atter fortsætter uanset bekymringen, så er der behov for bæredygtige løsninger. Co-founder af Fischer Lighting, Lars Elmvang gav os et indblik i, hvordan de i 2016 valgte at arbejde med en cirkulær forretningsmodel i lysbranchen, hvor de indsamler blandt andet gamle armature og lyskilder, samt hvordan det har givet dem nye forretningsmuligheder i hele værdikæden.

En af de opløftende informationer Lars delte var, at de på bundlinjen kan se en besparelse på 50% på bundlinjen, når regnskabet er gjort op over hele produktets levetid. At fokusere på produkternes fulde tid var netop Lars’ hovedpointe, og en helt konkret business case at tage fat i, når verden i øjeblikket kun gennemfører 9% cirkularitet.

Hvad er kundernes behov i 2022?

Konferencen blev sluttet af med indsigt i, hvordan du i den foranderlige verden bør gå til salgsarbejdet og gøre det kundecentreret. Delivery Executive, Retail hos IBM, Claus Wissing præsenterede den nyeste indsigt om forbrugernes behov, der i korte træk er, at de vil have det hele. Hybrid shopping, bæredygtighed og formålsdreven brands.

En af de ting, der skete med pandemien var at den digitale omstilling fik et stort skub hos virksomhederne, men her på den anden side af pandemien vil forbrugerne stadig besøge virksomhederne fysisk, hvorfor den fysiske oplevelse også har en indflydelse på den samlede kundeoplevelse, og er her for at blive.

Bæredygtighed er også blevet en prioriteret faktor, når kunderne vælger et brand, men når de ligger varer i den fysiske eller digitale indkøbskurv, følger deres holdning ikke helt med endnu. Hans anbefaling er at virksomhederne skal begynde at hjælpe kunderne på vej, da de formålsdrevne kunder nu er majoriteten af den samlede kundegruppe. Claus Wissing kunne bl.a. dele at 50% af forbrugerne har givet udtryk for endda at ville betale ekstra for et premium produkt, hvis informationen er tilstrækkelig om, at det er det bæredygtige og ’rigtige’ valg.

Relateret indhold