Business Danmark
01.06.22 DI Handel Nyheder

Danmarks bedste salgsorganisation

Den globale virksomhed Blue Water Shipping er kåret til ”Årets Salgsorganisation” af DI Handel, CBS, TACK International og Business Danmark.

Blue Water Shipping kan i år fejre 50 års jubilæum – og selv om det er år og dag siden eventyret begyndte i Esbjerg, kan prisen ifølge virksomhedens Global Sales and Marketing Director, Martin Brandstrup, i høj grad tilskrives medarbejderne og den karismatiske ejerleder Kurt Skov, hvis væremåde og ordentlighed gennemsyrer hele organisationen i dag.

- Det er en kultur, der er gennemsyret i hele organisationen og som i høj grad tilskriver virksomhedens succes, påpeger Martin Brandstrup

75 pct. af Blue Water Shipping blev for et par år siden lagt ind under en fond, for at sikre virksomheden mod fjendtlig overtagelse.

- For Kurt Skov har medarbejdernes ve og vel altid haft førsteprioritet. Og filosofien om, at glade og tilfredse medarbejdere involverer og engagerer sig i virksomheden, holder til fulde i en organisation som vores – når det så er opfyldt, så skal resultaterne nok komme, forklarer han.

Vi er utrolig stolte af at blive kåret til årets salgsorganisation i Danmark. Det er et kæmpe klap på skulderen til alle i virksomheden. For netop salg og det at sætte kunden i centrum ligger i hele Blue Water Shippings DNA. Kurt Skov, Blue Water Shipping

Kunden i centrum

Kurt har bygget en fantastisk virksomhed op, og det tror jeg ikke havde været muligt, hvis ikke hans mantra var og altid har været, at man lytter og tager afsæt i kundens behov og prioriter at løse deres problemstilling – for netop kundeorientering er en af de syv salgsdyder i forskningsprojekt Morgendagens Salg, fortæller Martin Brandstrup, som fik overrakt prisen ved Business Danmarks landsrådsmøde og vinderdiplomet, som nu pryder væggen hos Blue Water Shipping i Esbjerg.

- I Blue Water Shipping arbejder vi med få salgs-KPI’ere – og fokuserer i stedet på det vigtigste, som for os er en ordentlig salgspipeline, evnen til at lukke aftaler og graden af aktivitetsniveau. Det gør det hele meget mere enkelt og transparent, og ikke mindst, gør det os meget operationelle og konkrete i forhold til salget, forklarer han.

For Martin Brandstrup er det at sætte kunden i centrum et af de parametre, som Blue Water er særligt gode til. Og når man har lavet en aftale med en kunde – hvad enten den er mundtlig eller skriftlig – så holder man ved.

- Vi er en transport- og logistikvirksomhed inden for sø, luft og land. Og er der noget Blue Water Shipping – og ikke mindst Kurt Skov – er kendt for i markedet, så er det, at når man har lavet en aftale, så holder man den også. Man kan komme rigtig langt med meget i Blue Water Shipping - men et ord er altid et ord, understreger han.

- Som de fleste andre virksomheder var vi udfordret under pandemien. Og ikke mindst kæmpede vi med at efterkomme vores kunders efterspørgsel i forhold til fragt og logistik. På et tidspunkt da pandemien toppede, og hvor flere af vores kunder skulle have varer hjem, satte vi ekstraordinære tiltag i værk. Vi hyrede 11 jumbojets fra Kina, så kunderne kunne få blandt andet værnemidler hjem. Alle i organisationen bidrog til, at det skulle lykkedes, hvilket et eller anden omfang trækker tråde over til endnu en af salgsdyderne – tværgående samarbejde og fælles mål, påpeger han.

Fokus på data

Martin Brandstrup fremhæver endnu en salgsdyd, som står stærkt i dag i Blue Water Shipping, og det er hele datadelen.

I dag fylder data meget hos Blue Water Shipping, og jeg vil sige, det er et must i en salgsorganisation anno 2022. Vi skal have styr på vores pipeline, CRM-system med videre, for det er hele fundamentet og vores ledestjerne i det daglige arbejde, fortæller han.

Læs også: Data skaber plus på bundlinjen

Juryens bedømmelse af Blue Water Shipping

Juryen fremhævede, at Blue Water Shipping i 2021 udmærkede sig med en tocifret vækstrate i et stærkt konkurrenceudsat marked, og at virksomheden under vanskelige vilkår under pandemien formåede at sikre høj forsyningssikkerhed for deres B2B-kunder. I Blue Water Shipping er der både styr på sales management - ressourceallokering, salgspipeline og it- og systemunderstøtning - og der er en sikker hånd på rattet, når det gælder leadership med fokus på medarbejderudvikling, tværgående samarbejde og at udleve virksomhedens brandløfte ”Vi finder en løsning”. Juryen bestod af Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, Mogens Bjerre, associate professor på Copenhagen Business School, Jens Dalgaard ejer af TACK International i Danmark og Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark. De fem øvrige nominerede virksomheder til 2021-titlen var: Abena, Brødrene Dahl, EG, Viking Life-saving Equipment og Visma. Virksomhederne var udvalgt og screenet ved hjælp af SalgsScoreCardet brugt i Danmarks største salgsforskningsprojekt Morgendagens Salg, som DI Handel, CBS, Customer Agency og Business Danmark står bag.

Kåring af årets Sales Excellence 2021.

Business Danmark

Link til opsat artikel hos Business Danmark – se billedetekst mm.: Ejerleders værdier driver Danmarks bedste salgsorganisation | Business Danmark

Skrevet af:

Business Danmark

Relateret indhold