GettyImages
01.06.22 DI Handel Nyheder

Den gængse kunderejse er død og brands skal positionere sig med følelser

De ydre omstændigheder fortsætter med at være voldsomme for forbrugerne. Det påvirker forbrugernes adfærd og baggrund for beslutninger i rekordfart. På baggrund af deres data og erfaringer kommer Mediacom Group med indsigt i, hvordan forbrugerne er ved at ændre sig.

Med den fortsatte store påvirkning af eftervirkningerne af corona, europæisk krig og ’the new nomal’ ændrer forbrugerne sig med så stor fart, at der atter er nye tendenser, som virksomhederne bør være opmærksomme for at holde sig relevante og forrest i markedet.

At der allerede nu er nye tendenser at være opmærksomme på, er samtidigt en mulighed for, at du som virksomhed kan se nye muligheder i dit arbejde med at tilpasse dine salgskanaler og markedsføring, så du rammer nye kunder og de nyeste behov. Senior Data & Insights Lead, Lise Heiselberg hos Mediacom præsenterer her deres fire nye forbrugertendenser:

Trend 1: Decentralize Digital

Den gænge kunderejse er død, og det har den været i længere tid. Forbrugerne tager i høj grad styringen og det skal virksomhederne understøtte ved at decentralisere den digitale sfære og lade kunderne styre deres egen købsrejse, eksempelvis med live-shopping, cirkulære retailers samt ved at gøre brug af metaverset.

”Fællesnævnerne er den forbrugerstyrede oplevelse og aktive medskabelse af indhold. Vores anbefaling er, at virksomhederne søger relationer frem for transaktioner. Bl.a. er live shopping nu en meget relevant kanal, da næsten hver femte forbruger har prøvet at live-shoppe,” siger Lise Heiselberg.

Læs også: CX POPUP-Netværk

Trend 2: Be Real

Der er 1 million i generation Z (mellem 12 og 25 år). De er digitalt indfødte og det er deres mindset, som kommer til at forme brands og købsoplevelsen fremadrettet. De er den første generation, som er født ind i on-demand og hurtige leveringer, uanset om det gælder film, nyheder eller fysiske varer. Det er samtidigt en generation, som stiller kritiske spørgsmål og vil have personaliserede produkter samt løsninger.

Hav en ægte holdning og udtryk den på autentisk vis, for hvis de unge fornemmer, at der bliver talt hen over hovedet på dem eller ned til dem, så falder hammeren. Antennerne er veludviklede og vær ikke bange for at give dem medindflydelse og medskabelse Lise Heiselberg.

Læs også: Den digitale kunderejse - fra strategi til online salg og vækst

Trend 3: Green Mentor

Green Mentor betyder at virksomhederne skal gøre det nemmere for forbrugerne at forstå, hvilken indsats virksomhederne gør i arbejdet med at agere mere bæredygtigt. Forbrugerne vil gerne være bæredygtige, men de ved ikke hvordan. Hver anden dansker vil gerne købe mere bæredygtigt, når de handler, men 70 pct. kan ikke gennemskue, om et produkt er bæredygtigt eller ej i købsøjeblikket.

Vis og gør alt, du kan. Og vær ærlig om, hvad du ikke kan som brand. Og hold det konkret. Gør det for forbrugerne og få udviklet løsninger, der gør det nemt for forbrugerne at forstå, hvad jeres indsats gør,siger Lise Heiselberg.

Læs også: Verdensmålsnetværk for marketing- og salgschefer

Trend 4: Mind The Mood

Før pandemien var danskernes helbred dårligt, men nu er det endnu værre. Det positive er, at der kommer et større fokus på det i samfundet, og at det har fået et boost.

Jagten på mental velvære er sat ind anført af utallige nye trends og mantraer om mindfulness, søvntræning til selvforkælelse. Alle forskellige strategier til vejen mod det gode liv. Allerede i 2017 blev det fastslået, at danskerne forbinder sundhed med mere end det fysiske. Vi vil nyde livet. Og i dag vil hele 63% af danskerne have mere fokus på mental velvære i den nærmeste fremtid.

Det handler om at skabe værdi gennem at have det godt, og virksomheder kan positionere sig på markedet for følelser. Alt fra rejser, over kosttilskud til meditation er i vækst, og virksomheder bør fokusere på Emotionel Selling Point [ESP] i stedet for Unique Selling Point [USP],” siger Lise Heiselberg.

Fakta

ESP = Emotionel Selling Point.

USP = Unique Selling Point.

Ved ESP kommunikeres der om de følelsesmæssige fordele, mens der ved USP kommunikeres om produktegenskaberne.

Kilde: Mediacom Group

Har du spørgsmål til trendstudiet, er du velkommen til at kontakte Senior Data & Insights Lead, Lise Heiselberg på lise.heiselberg@mediacom.dk

Læs også: Customer Day 2022

 

Hans-Jacob Philipp
Skrevet af:

Hans-Jacob Philipp

Relateret indhold