02.06.22 DI Handel Nyheder

Gør produktdata til en konkurrencemæssig fordel

Den kraftigt stigende e-handel har skabt et massivt pres på alle i værdikæden til at kunne levere langt bedre produktdata. Både producenter og forhandlere står med en udfordring, der i sidste ende skal give kunder en bedre købsoplevelse. Mange producenter/forhandlere kæmper dog i midlertidig med at få struktureret produktdata og gøre dem tilgængelige, men bliver det gjort rigtigt kan det give din virksomhed konkurrencemæssige fordele.

Danmark og danske virksomheder er i dag førende i EU og sågar verdenen, når det handler om digitaliseringen af salget. Og danske virksomheder er nummer 2 i EU, når vi ser på andelen af virksomheder, der sælger via digitale salgskanaler. Den stigende digitalisering af salgskanalerne gør dog, at der stilles større krav til virksomhedernes produktdata, der f.eks. udveksles mellem producenter/forhandler og sælger. For at blive en effektiv salg og driftsorganisation i fremtiden, er det derfor afgørende at have styr på kvalitet og struktur i sit eget produktdata, så det nemt kan bruges på tværs af kunder og kanaler.

Gode produktdata bliver et krav for samhandel

Kigger vi på de mest populære webshops i Danmark, ser man hurtigt hvorfor. Alle har fokus på gode og berigende produktbeskrivelser, -billeder og -specifikationer. Alle har avanceret søgefunktioner og produktfiltrering med rigtigt mange parametre på hvert produkt. Det stiller krav til produktdata og skaber en opgave, som enten skal løses af producenterne, forhandlerne eller hos sælgerne.

Når en webshop vokser, får større omsætningshastighed, større sortiment og større kundegrundlag, bliver det en forudsætning for en smidig samhandel, at der er en automatisk og digital udveksling af produktdata. Det er nemlig ikke effektivt at oprette produkterne manuelt. Kravene til gode og lettilgængelig produktdata bliver derfor en forudsætning for samhandel og det kan det digitale bureau Co3, der hjælper virksomheder med effektivisere ved at sætte strøm til manuelle arbejdsprocesser, nikke genkendende til:

Vi oplever blandt vores store grossister, at det at kunne levere produktdata i rette format ofte er et krav for at indgå et samarbejde. Og dette gælder igennem hele værdikæden. Brian Mikkelsen, CSO, Co3

Udfordringer med produktdata i hele forsyningskæden

Den klassiske grossist oplever kravet fra eksisterende detailkunder. Frivillige kæder og indkøbsorganisationer oplever kravet fra medlemmerne. Gældende for dem alle er den stigende grad af e-handel. Kravet om gode og lettilgængelig produktdata forplanter sig i sidste ende tilbage i fødekæden og havner hos producenten.

Ens for mange virksomheder er, at de ikke er ordentlig klædt på til at håndtere disse nye krav og leder efter en måde at løse denne udfordring - uden at skabe en massiv ekstraopgave. Når vi taler om digitalisering af produktdata, er der 5 klassiske udfordringer, som virksomhederne typisk kæmper med. På webinaret i juni gennemgår vi udfordringerne og forslag til løsninger, som du kan bruge i din virksomhed.

Deltag på gratis webinar

Den 9. juni 2022 kan du deltage på et webinar, hvor vi gennemgår vigtigheden af at digitalisere dine produktdata og hvorledes du kan skabe konkurrencemæssige fordele med dine produktdata. Deltagelse er gratis og er åben for alle.

Læs mere om tilmeld dig her: 5 udfordringer med at håndtere produktdata

Relateret indhold