GettyImages
28.09.22 DI Handel Nyheder

Brug design som værktøj til forretningsudvikling

Hvordan kan servicedesign bruges som værktøj til at udvikle touch-points på kunderejsen?

Servicedesign er en proces, hvor du bruger design og kreativitet som værktøj og instrument til at arbejde med de udfordringer, du møder på din kunderejse. Metoden er nyttig til arbejde holistisk med forretningsudvikling, hvor du skal inddrage flere dele af din virksomhed for at få de helt særlige resultater, der ender med at påvirke din bund- og toplinje positivt.  

Den 14. september mødtes DI Handels CX POPUP-Netværk 2022 for tredje gang. Sammen med konsulentvirksomheden Designit, arbejdede vi med kundens rejse og oplevelser. Vi brugte design og kreativitet til at udbedre de udfordringer, der identificeres i virksomhederne, og til at skabe nye forretningsmuligheder. Creative og Managing Director, Carsten Nguyen Henriksen kommer her med 3 gode råd til, hvordan du selv kommer i gang med at udnytte mulighederne i servicedesign:

1. Tag dine kunder alvorligt, ikke bogstaveligt

Tag dine kunder alvorligt, ikke bogstaveligt. De er eksperter i deres eget liv og de behov, som en fremtidig løsning skal imødekomme. I er sat i verden for kunderne, og det er udelukkende dem, der kan vurdere relevansen af nye løsninger. Overvej derfor: hvad er der på spil? Hvad er deres virkelige problemer og behov? Hvad skal du lytte efter? Og hvordan kan du inddrage dem?

 2. Sæt en stærk vision

For at kunne skabe holistiske og sammenhængende kunderejser skal du vide, hvad du vil med dine kunder og dine rejser. Hvad skal den samlede oplevelse være? Hvor vil i gerne hen som virksomhed? Hvordan kan oplevelsen drive jeres forretning? Og hvad betyder visionen for de enkelte touch-points?

 3. Gentænk jeres forretningsmodel

Du må ikke blot overlade forretningsudviklingen til forretningsfolk. De mest fundamentale dele af jeres forretningsmodel er baseret på værdiskabelse for både partnere, brugere og kunder. Hvilken værdi giver mening og hvem giver det mening for? Hvilke nye muligheder opstår, hvis du gentænker kunderejsen? Hvordan kan du facilitere processer, så det giver alle i jeres virksomhed ejerskab og går på tværs af siloer?

Disse tre råd, kan hjælpe dig og din virksomhed tættere på jeres kunder, og vil bidrage til at nye forretningsmuligheder opstår.

Simone S. Nielsen
Alma Carmen Lyngby Christensen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen Alma Carmen Lyngby Christensen

Relateret indhold