GettyImages
28.09.22 DI Handel Nyheder

Forbrugerombudsmanden har givet tre virksomheder advarsler mod ”greenwashing”

Den grønne dagsorden fylder stadig mere for kunderne. Grøn markedsføring er derfor blevet et vigtigt redskab for mange virksomheder. Men det er problematisk og kan have konsekvenser for din virksomhed, hvis I ikke har styr på, hvordan I lovligt laver miljø- og klimaanprisninger og undgår ”greenwashing”. Nu har Forbrugerombudsmanden advaret tre virksomheder, som har markedsført produkter som grønne, uden at kunne dokumentere deres grønne udsagn.

”Greenwashing” er en form for vildledende markedsføring, hvor virksomheder/produkter/aktiviteter bliver præsenteret mere miljøvenlige og/eller bæredygtige, end de kan dokumentere. Det er i strid med markedsføringslovens forbud mod vildledning. Forbrugere må ikke tro, at virksomheder/produkter/aktiviteter er bedre for miljøet eller følger en højere etisk standard, end hvad der er tilfældet.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at tre virksomheder har markedsført produkter med grønne udsagn uden at kunne dokumentere de miljømæssige fordele, som virksomhederne reklamerede med, at produkterne havde:

  • En virksomhed havde markedsført et benzinprodukt med udsagnet ”Tank grønnere – ny 95 med mindre CO2 udledning”, men produktet var ikke mindre skadeligt for miljøet end konkurrenternes tilsvarende benzinprodukter. Derfor vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen var vildledende.

  • En anden virksomhed havde markedsført en skuresvamp med udsagnene ”100 % natural sponge” og ”100 % naturlig cellulosesvamp”. Da svampen havde gennemgået en længere forarbejdningsproces, kunne den ikke markedsføres som ”naturlig”.

  • En tredje virksomhed havde markedsført en solcreme med udsagnene ”Miljøvenlig” og ”Pas på havet og dig selv med biologisk nedbrydelig solcreme”. Da solcremen indeholdt solfiltre, som havde skadelige effekter (særligt på koraller), var det vildledende at markedsføre solcremen med de pågældende udsagn.

Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet forbuddet mod vildledning over for virksomhederne. Ved en ”indskærpelse” understreger Forbrugerombudsmanden, at reglerne er overtrådt, og at det vil være en skærpende omstændighed, hvis den pågældende virksomhed overtræder reglerne igen. Forbrugerombudsmanden har også mulighed for at politianmelde overtrædelser af markedsføringslovens forbud mod vildledning, og virksomheden vil i så fald kunne blive idømt en bøde.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort en kvikguide, som skal hjælpe virksomheder med at markedsføre grønne tiltag uden at bryde markedsføringslovens regler. Kvikguiden kan læses her: Rapport 

Er din virksomhed i tvivl om, hvordan I lovligt kan anvende miljø- og/eller klimaanprisninger? Så kan I deltage i DI Handels webinar den 12. oktober 2022, hvor advokat Heidi Højmark Helveg og DI Handels nye jurist, Marie Asmussen, vil gennemgå, hvad du som virksomhed skal være opmærksom på for at undgå greenwashing. Få styr på jeres ”grønne” markedsføring 

Relateret indhold