GettyImages
07.09.22 DI Handel Nyheder

Logistik og forsyningskæde - helt afgørende for e-handel

Mange online butikker er helt naturligt drevet af omsætning, og hvordan kunderne kommer ind i butikken. Der tænkes i mindre grad på logistikken, og på at forsyningskæderne skal kunne følge med væksten. Specielt under COVID-19 epidemien har dette været udfordrende. Mange online butikker har oplevet kraftig vækst, samtidig med at deres forsyningskæder er blevet udfordret som aldrig før.

Reaktionen har mange steder været at øge lagerbeholdningerne for at beskytte både sin omsætning og kundetilfredshed. Post COVID-19 oplever mange online virksomheder nu derimod et fald i omsætning, da bl.a forbrugsmønstre er ændret. Ifølge Palle Esbensen Head of E-commerce Logistics & Development i Coop.dk resulterer denne udvikling i et mismatch mellem virksomheders lagerbeholdning og kunders behov:

Nye forbrugsmønstre og faldende omsætning medfører at mange online forretninger nu ligger inde med for store lagerbeholdninger og ukurante varer. Palle Esbensen Head of E-commerce Logistics & Development, Coop.dk

Læringen er, at online virksomheder i langt højere grad skal have fokus på at bygge agile forsyningskæder, som hurtig kan tilpasse sig nye forhold, hvilket for manges vedkommende kræver nytænkning af forsyningskædestrukturer.

Behov for holistisk nytænkning

Måske der skal tænkes mere i nearshoring og nye former for postponement modeller i samarbejde med leverandører, hvor produkter hurtigt kan tilpasses efterspørgslen. Der er behov for holistisk nytænkning, hvor der ikke blot fokuseres på lave enhedsomkostninger, men i højere grad fokuseres på de samlede omkostninger og minimering af risici.

Sidst men ikke mindst er det værd at give det en tanke, hvor du ligger dit fokus for din online forretning.

Specielt SMV´ere kan have vanskeligt ved at holde fokus på både at skabe omsætning og samtidig drive effektiv logistik, og derfor kan det give god mening at overveje at outsource håndtering af både lager, pluk, pak, returhåndtering og fragt.

Tænk logistik og forsyningskæder fra start

imagewxv1h.png

DI Handels analyse af Danskernes e-handel viser at hver anden selv betaler for levering, 83 % af alle online køb er fysiske produkter, og op mod 90 % af forbrugerne får leveret til enten pakkeboks eller privat adressen. Så ønsker man at sælge online og direkte til forbrugerne, bør man i den grad tænke logistik og forsyningskæde ind allerede fra start og i endnu større grad være i stand til at agere agilt i et lige nu volatilt marked.

Ingen tvivl om at logistikken er afgørende for succesfuld e-handel, bl.a. fordi fleksible leverings- og returneringsmuligheder har betydning for kundeoplevelsen, hvilket gør det til et vigtigt konkurrenceparameter.

Udfordringen for mange er håndteringen af ordreændringer, returvarer, leverandører og integration af IT-systemer både, når det gælder den eksterne kontakt med kunder og samarbejdspartnere, men også f.eks. internt på lageret.

Heldigvis er det muligt at få inspiration fra andre, som har gjort sig mange erfaringer, og som hele tiden er igennem disse overvejelser. Coop.dk Shopping er på en relativt kort årrække gået fra etablering, over optimering til skalering og udvikling.

Omnichanel logistik - Aktuelle trusler & muligheder

Deltag på seminaret Logistik & SCM 2022 - udfordringer & muligheder og hør Head of e-commerce logistics & development Palle Esbensen fra Coop.dk Shopping fortælle om 'the new normal' og abruption af forsyningskæder mm.

Omnichanel logistik - aktuelle trusler & muligheder | Palle Esbensen Coop.dk

Simone S. Nielsen / DI Handel

Relateret indhold