Supply Chain forecast – What to expect?
Hvad betyder det for os i Danmark, når passagerflyene står stille eller et stort fragtskib sætter sig fast i Suez?
Siden begyndelsen af 2020 har covid stort set sendt lineær fremskrivninger på pension. De globale fragtmarkeder har været præget af mangel på kapacitet og arbejdskraft med hastigt stigende priser og leveringstider til følge. Industriens svar har bl.a. været opbygning af sikkerhedslagre, og øgning i antallet af leverandører med henblik på at minimere risici.
I første omgang har du måske ikke lige tænkt på, hvad det betyder for os i Danmark, når passagerflyene står stille eller et stort fragtskib sætter sig fast i Suez. Men mange er blevet en helt del klogere på forsyningskædernes betydning for verdens økonomien (og måske også egen stress-tærskel, når f.eks. varen var udsolgt i butikken eller webshoppen, eller den valgte el-bil runder et års leveringstid).
Forsyningskæderne er globale og virksomhederne er blevet ramt dobbelt. Både i form af udfordringer med at få komponenter og råvarer fra især Fjernøsten til produktion, eller færdigvarer til engroshandel, men også distributionen har været ramt af stigende leveringstider.
Nu anes en bedring bl.a. som følge af, at der atter er kommet gang i den globale sø- og luftfragt. Men hvordan samarbejder man bedst i hele forsyningskæden med henblik på at minimere effekterne af disse store udsving, som synes at ramme hyppigere? Og når man ikke længere kan basere sig på just in time og lineær fremskrivning, hvad støtter man sig da til?
Kom med på seminar ”Logistik & SCM 2022 -udfordringer & muligheder” den 21. september få et bud på, hvad du kan forvente fremover, og bliv opdateret på seneste nye udvikling.
Seminar: Logistik & SCM 2022 – Udfordringer og muligheder
Den 21. september 2022 holder DI Handel et seminar, hvor vi sætter fokus på logistik og supply chain. På dagen vil du bl.a. kunne møde Palle Esbensen fra Coop. Han vil i sit indlæg komme ind på hvordan Coop arbejder med online kanaler og logistik som integreret del af kundeloyalitetsprogrammer, og vigtigheden af samspillet mellem indkøb og salg i globale Supply Chains.
Skal du med?Styrk din faglige profil
E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.