24.01.23 DI Handel Nyheder

Stort potentiale for brug af kundedata

Flere SMV’er, og særligt mikrovirksomheder og fremstillingsvirksomheder, udnytter ikke kundedatas potentiale. Det betyder, at der er et stort uudnyttet potentiale. AVS Danmark er én af de få fremstillingsvirksomheder, der har givet sig i kast med kundedata, og de har gode erfaringer med det.

En analyse med 509 danske SMV’er, lavet af analyseinstituttet Wilke, viser, at 44 pct. af virksomhederne aktivt bruger kundedata. Dermed viser analysen et potentiale for 56 pct. af virksomhederne i at bruge kundedata.

Virksomheders størrelse og branche har betydning for arbejdet med kundedata. Der er store forskelle på, hvor succesfulde handels- og fremstillingsvirksomheder mener de er, når det kommer til at arbejde med kundedata. Imens 33 pct. af handelsvirksomhederne angiver, at de er succesfulde i arbejdet med kundedata er det kun 22 pct. af fremstillingsvirksomhederne, som har den opfattelse.

Det er altså særligt mikrovirksomheder og fremstillingsvirksomheder, der har det svært med at arbejde med kundedata. Mange af de virksomheder har hverken motivationen eller viden om og/eller adgang til kundedata. Det er ærgerligt, at virksomhederne ikke udnyttet kundedatas muligheder, da analysen samtidig viser en tydelig sammenhæng mellem brugen af kundedata og vækst.

AVS Danmark arbejder med kundedata

AVS Danmark, der er en del af fremstillingsindustrien, har fået værdi ud af arbejdet med kundedata. Med hjælp fra Erhvervshus København blev de opmærksomme på, at de havde udfordringer med at samle deres data og dermed udnytte dets potentiale. Efter at have lokaliseret problemet kunne de begynde et bedre og mere givende arbejde med kundedata. I dag arbejder de på at få hele virksomheden til at benytte de muligheder, de har skabt med kundedata, og koordinere deres mange programmer.

Vi har fået rigtig meget værdi ud af at være dybere inde i vores data, og vide mere om vores kunder, og få en god dialog til at få endnu mere viden om vores kunder. Kjeld Bagger, Direktør i AVS Danmark

Kjeld Bagger råder virksomheder til at kigge på, hvordan de bruger den data, de allerede har, når de skal begynde arbejdet med kundedata.

Hvem er AVS Danmark

AVS Danmark har 16 ansatte og arbejder med industriel automatisering. Med 40 års erfaring er de industriens bedste samarbejdspartner indenfor miljø, pneumatik og automatik.

Hør Kjeld Bagger, direktør i AVS Danmark, fortælle, hvordan de har skabt nye muligheder for deres virksomhed ved at bruge kundedata.

I 2021 startede DI Handel, CBS og Erhvervshusene et 3-årigt projekt ved navn ”Datadreven kundeindsigt”. Projektet er fondet af Industriens Fond og har til formål, at få danske SMV’er i gang med at udnytte deres data til at skabe viden, indsigt og vækst.

DI Handel Simone S. Nielsen
Alma Carmen Lyngby Christensen
Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Alma Carmen Lyngby Christensen Simone S. Nielsen

Relateret indhold