GettyImages
07.02.23 DI Handel Nyheder

Inbound marketing i B2B kontekst

Mange virksomheder driver marketingkampagner (push-kampagner) for at nå ud til potentielle kunder. Og når der bruges store summer og ressourcer på, at få mange potentielle kunder til at besøge en hjemmeside, så skal der også være en klar plan for, hvordan man vil fastholde de besøgende og vigtigst få dem til engagere sig og i sidste ende blive kunde. Med en inbound marketing plan, er I godt på vej.

Internet teknologiens udvikling og muligheder har i den grad ændret kunderejsen. Vi bliver i dag borbarderet af markedsføring, og de fleste af os, synes i bund og grund, at det er påtrængende eller forstyrrende. For mange svarer det faktisk til, at der står en aggressiv sælger og ånder os i nakken, og det giver en forkert effekt af marketingindsatsen. Inbound marketing er derfor en naturlig udvikling af den klassiske markedsføring, hvor fokus er at engagere kunderne/webbesøgende ved hjælp af indhold, der er relevant og nyttigt for dem.

De fire vigtige step for inbound marketing

Inbound marketing behøver ikke at være kompliceret. Inbound marketing er nemlig blot en ”game-plan”, der hjælper til at sætte content i direkte relation til salget. Det er en metode, der hjælper til at styre og ikke mindst måle værdien af en indsats. Skåret helt ind til benet handler det om at:

  1. ​Tiltrække potentielle kunder til eksempelvis websitet via godt content, der passer specifikt til dem og giver dem værdi
  2. Konvertere besøgende på websitet til leads, som salgsafdelingen kan følge op på
  3. Gøre leads til betalende kunder
  4. Gøre betalende kunder til glade kunder og promoters for din virksomhed

imageo5abi.png

Billede: CO3

B2B virksomheders produkter og services er typisk mere komplicerede end de klassiske forbrugerrettet produkter (FMCG). Dette stiller ofte højere krav til kommunikation og der er også, alt andet lige, længere fra første kontakt til konvertering. Det betyder også, at der skal investeres i at udvikle godt kvalitets-content, som kan tiltrække potentielle kunder.

Som I nok kan fornemme kommer en god inbound marketing-plan ikke uden om, at der skal arbejdes fokuseret på at skabe godt content, og på den måde skabe et godt samarbejde mellem marketing og salg.

Relateret indhold