Mærk vingesuset af innovation i Amsterdam
Holland minder på mange måder om Danmark. Digitaliseringsgraden er høj og hollænderne elsker, som danskerne, at handle online. Amsterdam har i mange år været Europas hotspot for start-ups, tech-virksomheder og internationale brands online satsninger på det europæiske marked. Derfor er Amsterdam byen at besøge, hvis du vil have inspiration til, hvordan (handels-)virksomheder kan udnytte teknologi til at servicere fremtidens krævende kunder.
Amsterdam er en by, der altid har været i front med innovation og teknologi, og dette gælder i den grad også inden for handelsverdenen. Amsterdam er bl.a. hjemsted for mange start-ups og tech-virksomheder, der har løsninger, som har været med til at digitalisere og revolutionere den hollandske detailhandel. En af årsagerne til dette skyldes bl.a., at hollænderne i er glade for at handle online. Jf. Eurostat har hele 83 pct. af den hollandske befolkning e-handlet i 2022 og andelen er faktisk et mulehår højere end danskerne på 82 pct.. Dette betyder ligeledes, at de hollandske handelsvirksomheder har været gode til at favne digitale salgskanaler, som e-handel og online markedspladser.
E-handel og online markedspladser
Når snakken falder på e-handel og Holland, så er det svært at komme udenom booking.com og bol.com, som er deres fyrtårne. Bol.com startede som en webshop i 1999 og tilbyder kunderne en bred produktportefølje inden for musik, film, elektronik, legetøj, smykker, ure, babyprodukter, havearbejde, DIY etc.. Siden 2011 har bol.com dog åbnet op for, at virksomheder kan sælge direkte til forbrugerne og er dermed reelt blevet en online markedsplads. Siden introduktionen af "Selling via bol.com" har mere end 30.000 virksomheder allerede solgt via bol.com og det er en af årsagerne til, at Amazon ikke rigtig er lykkedes på det hollandske marked. Bol.com rundede under coronakrisen i 2020 4,3 mia. euros i omsætning.
Omni-channel: Sammenhængende købsoplevelse på tværs af kanaler
Udover e-handelsfyrtårnet huser Amsterdam også tech-aktiverede konceptbutikker, der bl.a. bruger teknologi til at forbedre den samlede oplevelse af service og shopping på tværs af kanaler. Essensen i omni-channel er, at butikkerne formår at kombinere de digitale salgskanaler med de fysiske og kan derfor tilbyde forbrugerne en sammenhængende købsoplevelse på tværs af disse. Tilbyder en virksomhed fx loyalitetspoint ved køb i de fysiske butikker, så skal kunderne også kunne opsamle point ved online køb, vice versa. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for hvordan teknologi kan give kunderne ekstra værdi og en langt mere personaliseret service -og købsoplevelse.
Betalinger kan fx være et område som der skal fokuseres på, hvis omni-channel oplevelsen skal løftes. Holland er hjem for en af verdens førende udbydere af betalingstjenester. Adyen, der tilbyder modtager betalinger på tværs af salgskanaler, landegrænser og valutaer, har hovedkvarter i Amsterdam og har eksisteret siden 2006. Deres betalingsteknologi har haft stor succes og anvendes af virksomheder som MANGO, Spotify, Booking.com, Rituals m.fl..
Fysiske butikker sælger i den grad oplevelser
Rituals er et godt eksempel på en virksomhed, der kræver omni-channel fokus. Rituals er en hollandsk detailhandelsvirksomhed, der blev grundlagt i 2000 og sælger i dag alt fra skønheds- og wellnessprodukter, herunder hudplejeprodukter, kropsplejeprodukter, makeup til duftlys og te. Rituals har over 900 butikker i 35 forskellige lande og sælger også produkter online på www.rituals.com
Alle kanaler, hvor kunderne møder Rituals er vigtige, men det er stadig deres fysiske butikker, hvor de bedst kan give kunderne den ultimative oplevelse. Rituals' flagshipstore i Amsterdam, kendt som "Rituals Urban Spa", er en koncept butik bygget som en oase midt i byen, hvor kunderne kan slippe af med stress og finde indre ro og afslapning. Butikken er designet til at være en kombination af en butik og et spa, og den er indrettet med forskellige områder, hvor kunderne kan udforske produkterne og nyde spa-behandlinger. Som kronen på værket huser Rituals flagshipstore i Amsterdam også restauranten Rouhi, hvor kunderne efter spa behandlingen, kan nyde den ultimative restaurantoplevelse med et ”måltid til sjælen”.