GettyImages
13.03.23 DI Handel Nyheder

Overholder din virksomhed spamforbuddet?

Til juridisk morgenbriefing den 28. februar satte vi, sammen med advokatfuldmægtig Laurine Støve Larsen fra CO:PLAY, fokus på spamforbuddet efter markedsføringsloven. I denne artikel giver vi et resumé af de vigtigste pointer fra netværksmødet.

Hvis ikke du nåede at deltage i juridisk morgenbriefing om spamforbuddet, eller vakte din deltagelse større interesse og spørgsmål til emnet, kan du som DI Handel medlem deltage i vores næste juridiske morgenbriefing den 28. marts, kl. 9.00-9.45, hvor vi fortsætter snakken om spamforbuddet. Vi vil især sætte fokus på reglerne for at kontakte tidligere kunder, anvendelsen af konkurrencer til at indhente samtykker, og hvilken straf din virksomhed kan blive pålagt for at overtræde forbuddet. 

Hvad er spam?

Spam er 1) direkte markedsføring sendt ved brug af 2) elektronisk post 3) uden forudgående samtykke fra modtageren.

1. Direkte markedsføring

En digital meddelelse skal være sendt direkte til en eller flere modtagere og indeholde markedsføring (herunder branding) af virksomheden og/eller dennes produkter, for at være omfattet af spamforbuddet.

Derimod er servicemeddelelser ikke “markedsføring”. Det kræver derfor ikke et forudgående samtykke at sende servicemeddelelser. Men det kan være svært at vurdere, hvornår en meddelelse er “ren service”, og hvornår meddelelsen (også) indeholder markedsføring. Det afgørende i vurderingen af, om der er tale om en servicemeddelelse eller markedsføring er, hvad formålet med meddelelsen er. Hvis formålet også er at afsætte produkter/brande virksomheden, er meddelelsen markedsføring.

Hvad må du ikke sende uden samtykke

Hvad må du sende uden samtykke

2. Elektronisk post

Elektronisk post omfatter al elektronisk kommunikation, herunder mails, SMS, MMS, digital post i e-Boks, og direkte beskeder på hhv. LinkedIn, Messenger, Instagram og andre sociale platforme. Derfor kan henvendelser på sociale medier være elektronisk post og blive omfattet af spamforbuddet!  Læs mere om, hvornår en henvendelse på sociale medier er spam her: Må vores sælgere sende private beskeder med markedsføring til potentielle kunder på LinkedIn?

I Forbrugerombudsmandens spamvejledning kan du læse meget mere om spamforbuddet og finde konkrete eksempler på, hvornår en henvendelse er omfattet af spamforbuddet.

Dette er elektronisk post

+ Privatbeskeder på sociale medier
+ Markedsføring i brugerens indbakke mellem beskederne
+ Notifikationer (se spamvejledningen side 43) 
+ Tags, fx i konkurrencer, hvor deltagelse betinges af at tagge en ven i opslaget (se spamvejledningen side 44)
+ Direkte oplag på en brugers væg (se spamvejledningen side 45)

Dette er ikke elektronisk post

% Opslag, der kan ses på brugernes ”news feed” på et socialt medie (se spamvejledningens side 43)
% Bannerannoncer (se spamvejledningen side 44)

Før din virksomhed sender 1) direkte markedsføring via 2) elektronisk post, skal den 3) have indhentet et forudgående, gyldigt samtykke fra modtagerne.

3. Samtykke

At samtykket skal være “forudgående” betyder, at din virksomhed fx ikke må sende en e-mail til modtageren med anmodning om modtagerens samtykke til, at din virksomhed må sende markedsføring, da e-mailen er markedsføring i sig selv.

Er din virksomhed i tvivl om, hvordan I bør formulere jeres samtykke tekst, så læs med her.

Din virksomhed skal kunne dokumentere, at den har indhentet et forudgående samtykke til markedsføring. Læs mere om, hvordan I kan sikre jer den nødvendige dokumentation, her.

Relateret indhold