Hans Høj Lagerinventar har hjemme i idylliske omgivelser ved Ishøj.

26.04.23 DI Handel Nyheder

Lagervirksomhed vil investere sig ud af ny krise

Da verden i 2008 var igennem en global krise, måtte Hans Høj Lagerinventar skære kraftigt ned for at overleve. Denne gang har virksomheden valgt en ny taktik til den lurende krise.

Mørke skyer truer i horisonten for danske virksomheder. Høj inflation, faldende forbrug, tårnhøje energiregninger og historisk lav ledighed gør udsigten til resten af 2023 og 2024 knap så sjov, som vi havde drømt om. Ja, for nogle kan det næsten være svært at bevare optimismen.

Men over skyerne er himlen altid blå, som Anne Linnet synger i sangen ‘Tusind Stykker’. Og den positive tilgang har en række virksomhedsledere taget på sig. De forsøger – belært af tidligere kriser – at se igennem de mørke skyer, så solen fortsætter med at skinne på netop deres butik. Og så de ikke ender med at ‘blive våde’ – for at blive i Anne Linnet-jargonen.

I laderne ved det idylliske Benzonsdal Gods, lidt uden for Ishøj, ligger én af de virksomheder, der har tænkt sig at gøre det på en ny måde. På kontoret sidder Hans Høj, der er stifter af og direktør for Hans Høj Lagerinventar, og han mærker allerede skyggerne fra de mørke skyer, der er trukket ind.

Jeg frygter, at vi står foran en økonomisk krise, hvor verdensøkonomien går i recession, og hvor efterspørgslen på varer går ned. Vi har i hvert fald set, at vores salg er faldet med 20 pct. de første måneder af 2023 Hans Høj, stifter og direktør, Hans Høj Lagerinvetar

siger Hans Høj, der har dårlige minder fra tidligere kriser, der havde store omkostninger for lagervirksomheden.

Da finanskrisen begyndte at rumle i horisonten i 2008, var han ikke opmærksom på, hvor hårdt krisen kunne slå. For selvom der både var børskrak og konkurser i nyhederne, så kørte salget hos Hans Høj Lagerinventar videre. Indtil begyndelsen af 2009, hvor stormens pisken også nåede Ishøj.

- Finanskrisen ramte lige i hovedet på os med sådan en forhammer, at vi fra den ene dag til den anden halverede vores salg, fortæller Hans Høj om den voldsomme tid.

Løsningen blev en alvorlig nedskæring i både mandskab og markedsføring.

- Vi havde ikke andre muligheder end at spare os igennem det, forklarer han.

Nedskæringerne betød blandt andet, at en erobring af det svenske marked stoppede, og næsten halvdelen af personalet blev afskediget.

Finanskrisen endte derfor med at blive et stort tilbageslag for virksomheden – ligesom den gjorde for tusindvis af andre virksomheder. Men modsat i 2008, har Hans Høj denne gang en helt anden løsning til, hvordan virksomheden skal komme igennem den usikre tid.

Syv fede år

I dag kører det igen på skinner for Hans Høj Lagerinventar. Virksomheden blev genopbygget efter de hårde år, og de seneste syv år har budt på flotte overskud. Og nu er der brug for pengene. Hans Høj har nemlig besluttet at bruge opsparingen fra de ‘syv fede år’, som han kalder dem, på at investere sig ud af den krise, han frygter, vi er på vej ind i. 

Derfor bliver flere og flere lastbiler, der kører ud fra lagerhallerne ved Benzonsdal Gods med pallereoler, palleløftere og andet lagerudstyr, dirigeret i nye retninger – primært syd for Danmarks grænser. Det er her, virksomheden vil gå offensivt til værks og erobre nye markeder, forklarer Hans Høj:

- I stedet for at spare os gennem den her krise, vi nu er på vej ind i, så vil vi investere os ud af den, siger han og fortsætter:

- Vi vil satse på e-eksport. Det, vi taber i Danmark, vil vi vinde på eksportmarkederne. Så vi har lavet en tysk hjemmeside, en østrigsk hjemmeside, en polsk hjemmeside – og vi har et polsk salgskontor, hvor der sidder tre mand. Vi har også en norsk, svensk og hollandsk hjemmeside, siger Hans Høj.

Og selvom den intensiverede ekspansion er ret ny, er der fart på.

- Det er i gang, og vi sælger noget i alle de lande, vi er gået ind i. Vi har ikke helt fuld damp på – men vi er godt på vej. Det er meget vigtigt for os, at vi kan se, at det kan lade sig gøre, fortæller Hans Høj, der dog også tilføjer, at det er ganske dyrt at erobre nye markeder. For der er stor forskel på at drive forretning i Danmark, hvor mange kender virksomheden i forvejen, og på at starte op i helt nye lande.

- I Danmark er 75 pct. af vores salg genkøb. Det er kunder, der har købt hos os før, været glade for kvalitet, pris og service og så kommer igen. Når vi går ind på et nyt marked, så er det nye kunder hver gang. Og det er jo forholdsvis dyrt at komme ind på et nyt marked. Jeg lærte engang på et salgskursus, at det koster fem gange så meget at få en ny kunde, som at beholde en god gammel. Og det er lidt der, vi er. Vi skal ud og betale rigtig meget for Google-clicks. Det er specielt det, vi betaler for på de nye markeder – ikke mindst i Tyskland.

Men Hans Høj vakler ikke. Også selvom der er mange udfordringer på vejen, når man lægger et traditionelt katalogsalg om til et salg, der er baseret på internethandel. Og det bliver ikke nemmere af, at man stiftede sin virksomhed for ‘et halvt liv siden’ som hans Høj formulerer det:

Jeg er 59 år og har skrevet min eksamensopgave på et gammeldags hakkebræt. Det var ikke engang en elektrisk skrivemaskine. Og jeg har ikke udviklet mig ret meget siden, hvad det IT-mæssige angår. Så det at sælge via internettet  – og det at bygge en hjemmeside op – er en by i Rusland for mig. Jeg er totalt afhængig af nogle leverandører og nogle samarbejdspartnere, der kan hjælpe mig, siger Hans Høj, der dog ikke synes, der er noget at frygte for andre i en lignende situation.

Hvis det kan lade sig gøre for os med mine kompetencer, så kan det lade sig gøre for alle, vil jeg sige.

Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen, Wunderkind

Relateret indhold