Kim Klyver og Suna Løwe Nielsen fra SDU

12.04.23 DI Handel Nyheder

Store kriser – Parathed og strategier i danske SMV’er

Kriser ikke bare er en trussel, men en anledning til at ryste posen og afsøge nye muligheder - og det har mange virksomheder fået mod på i løbet af coronakrisen. Kim Klyver og Suna Løwe Nielsen fra SDU har undersøgt danske SMV’er kriseparathed og krisestrategier og er endt med fire arketyper af krisestrategier.

Kriserne er over os. Først kom corona, siden kom krigen i Ukraine, og alt imens er klimakrisen og dens nærmest uoverskuelige konsekvenser et vilkår, vi skal forholde os til i mange år fremover. Selvom kriserne er forskellige og påvirker samfundet og erhvervslivet lige så forskelligt, er der alligevel nogle lighedspunkter, som kendetegner dem – også i forhold til hvordan virksomhederne griber kriserne an.

De helt store kriser ligger typisk uden for virksomhedens kontrol, og de bliver ofte opfattet som uforudsigelige og urimelige – både fordi de sjældent indtræffer og rammer pludseligt, når de gør. Men i virkeligheden er kriser forudsigelige, vi ved de kommer, og de er på sin vis heller ikke urimelige. Forklaringen er, at kriser intensiverer eksisterende konkurrencetendenser. Kort sagt bliver de virksomheder, der står svagt inden krisen, derfor svagere, mens de stærke bliver endnu stærkere.

Det er ligesom, en oversvømmelse skaber størst ødelæggelse på huse, der er dårligt bygget. På samme måde bliver virksomheder, der er uhensigtsmæssigt organiseret og ikke er godt nok udrustet til at håndtere krise, ramt hårdere af kriser. Kim Klyver, SDU

Han og kollegaen Suna Løwe Nielsen har i mange år forsket i kriser og deres indvirkning på erhvervslivet. Lige fra finans- og flygtningekrisen, og senest har coronakrisen været genstand for deres forskning. De har i forbindelse med deres forskning udgivet bogen ”Store kriser – Parathed og strategier i danske virksomheder”, og i den forbindelse peger de på nogle af de tendenser, de har set i virksomhederne.

Kriser har det med at sluge vores opmærksomhed i nuet, så vi handler på det, der foregår lige nu og her. Men ifølge Kim og Suna skal man passe på med at blive for opslugt af nuet, men også holde blikket rettet mod fremtiden og fokusere på, hvordan de handlinger, man foretager, skal hjælpe virksomheden til at stå stærkt efter krisen.

Fire arketyper af krisestrategier

I forbindelse med deres bog har de analyseret data fra over 370 SMV’er og interviewet 35 virksomheder om deres håndteringen af kriser og -historier, et studie som er støttet af Industriens Fond. Det store datasæt er resulteret i præsentation af fire arketyper af krisestrategier;

  • Afvikling
  • Reduktion
  • Vedligehold
  • Innovation

SMV’ernes tilgang til krisestrategier er forskellige, men da corona ramte, havde de mindre virksomheder ikke store, forkromede kriseplaner, og over 50 procent af virksomhederne havde ikke likviditet til at miste deres omsætning i mere end en måned, så de var meget sårbare økonomisk set.

Her godt to år efter coronakrisens indtog kan Suna Løwe Nielsen og Kim Klyver mærke, at der er sket et skifte i virksomhedernes syn på kriser. Når man skal reagere på turbulens og forandringer under en krise, er en agil organisering og et entreprenant mindset er en fordel. Og meget tyder på, at virksomhederne står et andet sted i dag, end da forskerne interviewede dem for et år siden.

Relateret indhold