Lasse Jonasson, Chief Foresight Officer, Instituttet for Fremtidsforskning

Foto: Nathalie Walker
29.10.24 DI Handel Nyheder

Giv op: Du kan ikke forudsige fremtiden

Der findes ikke en krystalkugle, der kan gøre fremtiden forudsigelig, men du kan blive mere klar til den. Sådan lyder det fra Instituttet for Fremtidsforskning.

Det er blevet den tid på året. Vi kigger på handlingsplanen fra januar og konstaterer, at vi ikke kommer til at nå det hele. Igen i år.

Men nu er det tid til at kigge på næste år. Vi kigger fremad. Og vi er ambitiøse. Vi kender spillepladen, vi kender mulighederne, og vi kommer til at gribe dem alle.

Og dermed garanterer du, at du ender med at sidde i slutningen af 2025 og igen skal finde forklaringer på hvorfor I ikke nåede alle jeres mål.

Det er sat på spidsen, men: Vi oplever ofte i vores samtaler med de danske handelsvirksomheder, at man fremskriver sidste års resultater, tilføjer et par procenter og antager, at det hele fortsætter som hidtil. Men vi lever i mere uforudsigelige tider, og det er du nødt til at forholde dig til.

Det er budskabet fra Instituttet for Fremtidsforskning og DI Handel, der vil gøre fremtidsparathed til en ny kompetence i de danske handelsvirksomheder.

Bliv fremtidsparat med Dansk Industri

Fremtidsparathed kræver nye kompetencer. Mere viden. Og store ambitioner på vegne af os alle.

Vision2030 er Dansk Industris indspark til at skabe fremtidens konkurrencedygtige handelsvirksomheder.

Her kan du blive inspireret og få konkrete værktøjer til din virksomhed - og dine kolleger.

Læs mere

Vi skal udvide vores perspektiv

Hvis Lasse Jonasson, der er Chief Foresight Officer hos Instituttet for Fremtidsforskning kunne forudsige fremtiden, så bad vi om ugens lottotal. Men Lasse Jonasson gør meget ud af at sige, at det ikke handler om at forudsige fremtiden. For det kan man slet ikke. Men vi kan prøve at forberede os på den, og han kommer med et konkret eksempel:

”Vi har hjulpet en virksomhed i udlandet, der i mange år har tilbudt lokale afdelinger, hvor kunderne kunne få løst deres behov. Men de er udfordret af, at det er dyrt at have alle de afdelinger, og samtidig ser de en større brug af deres selvbetjeningsværktøjer.”

Analysen er klar fra virksomhedens perspektiv: Det er ikke holdbart at blive ved med at have fysiske afdelinger i hele landet, så vi er nødt til at trække stikket på dem. Men hvornår og hvordan?

For Instituttet for Fremtidsforskning handlede det om at udvide perspektivet for virksomheden:

”Det er nemt at anbefale at lukke dem med det samme. Eller inden for to år. Men vi skal gøre det, når kunderne er klar til det. Ikke før, da det koster kunder, og ikke efter, da det vil være spild af penge. For det er kundernes forventninger til virksomheden, der kommer til at afgøre om det reelt vil fungere eller ej.”

Løsningen er i stedet, at de indgår kortere og mere fleksible huslejeaftaler på deres lokale afdelinger. Alle administrative medarbejdere og opgaver bliver allerede nu flyttet ind til hovedkontoret, så der kun er kundevendte medarbejdere tilbage lokalt. Det er en lidt dyrere løsning på den korte bane, men det gør nedlukningsbeslutningen langt nemmere og billigere, når den tid kommer.

Fremtiden er her allerede. Den er bare ikke jævnt fordelt. Lasse Jonasson, Chief Foresight Officer, Instituttet for Fremtidsforskning

”Det er billigere at betale en lille merpris for mere fleksible lejekontrakter end at finde nye kunder til at erstatte dem, der forsvinder, hvis den lokale afdeling lukker. Virksomhedens opgave er så at vurdere hvornår kunderne er klar til forandringen.”

Lukker konkurrenten sin lokale filial? Så er der noget at kapitalisere på. Bliver ny teknologi som f.eks. VR-briller allemandseje? Så kan flere af de fysiske møder rykkes til den digitale sfære, og de lokale afdelinger kan lukke hurtigere.

Hvordan kommer du i gang?

Det er et udtryk for fremtidsparathed, når virksomheden giver sig flere muligheder på hånden. Virksomheden er ikke låst til én fremtid, men åben for flere, og det er lige præcis det, der kommer til at være afgørende for fremtidens virksomheder, hvis de skal være konkurrencedygtige. For hvis der er en ting, der er helt sikker: Vi kan ikke forudsige fremtiden – men vi kan være bedre forberedt.

Lasse Jonasson anbefaler, at du udvider dit perspektiv, når du lægger din strategi:

”Forestil dig, at du sidder i virksomheden om ti år. Hvordan ser din hverdag ud? Hvem er dine kunder? Og hvad forventer de? Det kan du godt forestille dig i dag – for fremtiden er her allerede. Den er bare ikke jævnt fordelt, men du kan blive inspireret af udviklingen i andre dele af verden og i andre brancher. For eksempel har vi ikke selvkørende biler herhjemme, men de første biler er på vejene i USA. Hvad kan det betyde for både dine varer og for dine kunder? Du skal udvide dit perspektiv.”

Det er nemmere sagt end gjort at blive fremtidsparat. Det kommer til at kræve tid og øvelse at blive bedre til det – og det vil vi gerne hjælpe dig med i DI Handel.

Relateret indhold