27.11.24 DI Handel Nyheder

Hvert 4. køb blandt Gen Z købes i en Brand Store

Brands der sælger direkte til forbrugerne er ikke nyt fænomen, alligevel er det blot 15% af danskernes køb, som finder sted i en brand store på tværs af online og fysiske kanaler. Tallene fra DI Handels nye omni-channel analyse viser endvidere, at GenZ er den generation med den største andel af køb i brand stores.

Traditionelt har brand-ejere solgt deres produkter gennem tredjepartsdistributører som den lille klassiske detailhandler, store kæder og online webshops.

Men i takt med at forbrugerne bruger mere tid online til at undersøge produkterne inden køb, har brands indset, at de har brug for en online tilstedeværelse, der ikke kun giver information om deres produkter. De skal i lige så høj grad tilbyde forbrugerne mulighed for at købe produkterne direkte. 

At sælge D2C er derfor ikke et nyt fænomen, men en transformation af måden brands sælger til forbrugerne.

Læs også: Hvad er Direct to Consumer (D2C)?

E-handel har gjort D2C vejen kortere

Udviklingen af e-handel gennem de seneste 15-20 år har gjort vejen for brand ejere til forbrugeren kortere. Og tal fra omni-channel analysen viser da også, at køb direkte hos brandet i højest grad sker for online køb.

Tal fra ”Omni-channel i detailhandel” med over 9.300 danske forbrugere viser nemlig, at 15% af deres køb af varer og produkter skete i en brand store, mens 81% af købene skete hos en detailhandler. I analysen defineres en brand store som en butik/webshop, der primært sælger sit eget mærke, hvorimod retail stores defineres som butikker/webshops, der sælger mange forskellige mærker.

Opdeles tallene for hhv. de fysiske butikker og online webshop/app, så udgør køb hos brandets egen butik blot 13% af alle køb i fysiske butikker, mens andelen for online er 18%.

Derfor køber danskerne i brand stores

For at brand-ejerne kan udvikle D2C forretningen, er det vigtigt, at kunne forstå hvorfor ens kunder ønsker at købe i en brand store frem for at købe hos den klassiske detailhandler. Og ja, der er faktisk slående forskel på bevæggrundene.

Når danskerne vælger at købe i en fysisk brand store, skyldes det i 27% af tilfældene, at de ville se og røre produktet inden køb, mens den vigtigste årsag til at købe hos en detailhandler er at kunne få produktet med hjem straks efter købet (22%).

Kigger vi derimod på de fem hyppigst nævnte årsager til at købe direkte hos brandets egen webshop/app, er forskellene endnu mere tydelige end i de fysiske butikker.

I 27% af tilfældene er danskernes primære årsag til at foretage køb i en brand store online, at varen ikke kunne købes i en fysisk butik i Danmark. Altså er køb af brand specifikke varer en sortimentsdrevet årsag til at handle online kontra den fysiske butik.

Det er en forskel på 15%-point i forhold til køb hos en detailhandler, hvor det blot er 12%, som angiver den samme årsag.

Det er også vigtigt at bemærke, at når man køber noget direkte hos brandet selv, så er prisen ikke afgørende for at man vælger at købe online. Det står i skarp kontrast til køb hos en klassisk retailers webshop/app, hvor den primære årsag til at købe online netop er prisen (31%).

Læs også Fra start til slut: New Works vil skabe den helstøbte brandoplevelse for deres kunder

Gen Z elsker at købe i brand stores

Altså har vi fra ovenstående set, at bevæggrundene for at køb online vs. i fysisk butik er meget forskellige alt efter om man køber hos brandets egne salgskanaler eller en retailer med flere forskellige brands. Men hvem er så de danskere, som vælger at købe D2C? Her tegner der sig også et ret tydeligt billede.

Først og fremmest handler alle danskere på tværs af regioner og generationer i en eller anden grad i brand stores. På tværs af regioner, er det kun i sammenligningen af Region Hovedstaden og Region Nordjylland, at der er betydelige forskelle at spore. Her er andelen af køb, som foretages in brand stores, 4%-point højere i Region Hovedstaden sammenlignet med Region Nordjylland. 

Det er dog særligt på tværs af generationer, at der er de helt store forskelle. Her viser analysens resultater nemlig, at det særligt er Gen Z (født ml. 1997-2012), som køber i brand stores.

Faktisk er det hele 26% af alle deres køb, som foregår i brand stores. Til sammenligning er det blot 11% af Boomers køb, som foregår i brand stores og vidner dermed om en forskel på hele 15%-point.

Brand store køb afhænger også af produkttyper

Udover kanal, region og alder, så viser analysens resultater også, at brand store køb er produktafhængig. Andelen af køb i brand stores på produktniveau svinger fra det højeste niveau på 23% til det laveste niveau på 6% på tværs af analysens syv produktkategorier.

Er du medlem af DI Handel, kan du bl.a. dykke ned i lige netop hvilke af produktkategorierne, der har den højeste og laveste andel af brand store køb, ved at downloade hele analysen.

Relateret indhold