19.11.24 DI Handel Nyheder

Moonboons egne produkter er blevet en af brandets største konkurrenter

Marie Grew ville gerne have sin søn til at sove bedre – og i dag skaber Moonboons produkter stor værdi for flere end 150.000 glade forældre. Men pludselig er der kommet en ny konkurrent til brandet: Moonboons egne produkter, der sælges fra forbruger til forbruger – og det stiller større krav til virksomhedens strategi.

Raketfilm

For seks år siden står Marie Grew derhjemme med en snor i hånden. Hendes nyfødte søn sover i sin slyngevugge, og så længe den holdes i bevægelse, så er alt godt. Men det virker jo helt åndsvagt at stå og trække i en snor i flere timer om dagen, og med det var idéen til Maries første produkt i Moonboon født. 

Moonboon startede ud med to kerneprodukter: en slyngevugge og en tilhørende motor, der helt automatisk vugger dit barn i søvn. Og selvom disse produkter stadig er en helt central del af Moonboons brand, så spænder sortimentet nu fra slyngevugger og strækvikler til ammepuder og sengetøj.  

”Vi har en vision om at eje alt omkring børn og søvn. Så hvis du har et barn, der ikke kan sove, så skal du tænke på Moonboon”, forklarer Marie Grew, CEO og grundlægger af Moonboon. 

Og positiv respons fra mere end 150.000 kunder vidner om, at visionen er godt på vej. 

Den traditionelle webshop er forældet 

Moonboon blev født som en e-commerce virksomhed, der udelukkende solgte produkter direkte til slutforbrugeren, og derfor var det vigtigt for Marie at bygge en æstetisk flot hjemmeside og et online søvnunivers, der afspejler Moonboon som brand. 

Først halvandet år efter lanceringen fandt produkterne vej til de fysiske butikker, hvor de i dag sælges i mere end 15 lande. Det betyder, at salget ikke længere er udelukkende Direct-to-Consumer (D2C), og derfor har det været ekstra vigtigt for Moonboon at have en omni-channel-strategi, der kan sikre den gode brugeroplevelse på tværs af de mulige salgskanaler.  

Og her spiller Moonboons egne kanaler en stor rolle. Hjemmesiden er mere end en webshop i traditionel forstand. Du kan finde artikler om alt fra putterutiner til fordelene ved hud mod hud skrevet af en række eksperter på området. Og klikker du videre rundt, finder du billeder af produkterne som de står hjemme hos kunderne, instruktionsvideoer og guides såsom ”10 baby-aktiviteter, som gør din barsel spændende”. 

Moonboon tilpasser sig fra graviditeten til 3-årsalderen 

Hos Moonboon starter kunderejsen fra kvinden bliver gravid og slutter, når barnet er omkring 3 år. Og brandet sørger for at møde kunden på alle stadier.  

Det gælder først og fremmest markedsføringen, som Moonboon løbende har tilpasset over årene. I starten spillede influencere en stor rolle i at udbrede brandets budskaber, og selvom influencer-marketing stadig er en del af strategien, så har Moonboon øget deres fokus på online marketingkanaler som Meta, Google og deres eget nyhedsbrev, som i dag sendes ud til mere end 50.000 brugere. 

Men Moonboon gør det også nemt for kunden at finde de produkter, der er relevante for netop dem. På deres hjemmeside kan du nemlig selv segmentere og vælge, om du vil se på produkter til nyfødte, babyer eller børn i alderen 2-5 år. Og det er bl.a. på denne måde, at Moonboon forsøger at optimere den digitale kunderejse. 

Forbrugernes krav om cirkularitet skaber nye konkurrenter 

Selvom Moonboon har opnået succes med D2C, er der et andet marked, der truer - og det er Customer-to-Customer (C2C). Grundlæggeren Marie Grew kan mærke to gradvise forandringer hos forbrugerne gennem de seneste 4 år: De er blevet mere prisbevidste, og de køber gerne brugte produkter.  

Og det er en udfordring for Moonboon. Virksomheden bliver presset af salget af slyngevugger og andre brugte produkter, der bliver solgt fra forbruger til forbruger på platforme som Facebook Marketplace og Den Blå Avis.  

Det betyder, at Marie nu anser brugte Moonboon-produkter som brandets egen største konkurrent. Og derfor har Marie og resten af holdet bag Moonboon måtte gentænke forretningen.  

”Man skal være omstillingsparat og klar til at gribe de muligheder, der kommer i forhold til den ændrede adfærd hos forbrugerne,” siger Marie Grew. 

I dag har Moonboon derfor en udlejningsmodel, hvor de lejer produkter ud for at imødekomme både den øgede opmærksomhed på pris og det stigende behov for cirkularitet og bæredygtige valg.  

Samtidig overvejer virksomheden muligheden for at få kunderne til at sælge deres brugte produkter via Moonboons egne kanaler, så kundernes behov bliver opfyldt hele vejen rundt. 

Relateret indhold