22.11.24 DI Handel Nyheder

Potentialet i data bliver overset af danske virksomheder

Mange danske virksomheder har nøglen til bedre kundeoplevelser og vækst lige foran sig: Deres kundedata. Alligevel viser en analyse, at mange virksomheder stadig ikke udnytter potentialet, fordi manglende datamodenhed holder dem tilbage.

For at adressere denne udfordring lancerede vi i DI Handel projektet "Brug Kundedata" i samarbejde med CBS og Erhvervshusene. Formålet var at hjælpe danske virksomheder med at arbejde strategisk med kundedata og dermed styrke deres kompetencer i en stadig mere digital verden.

Ifølge analysen "Brug af Kundedata i 2023" er potentialet enormt, men langt fra udnyttet.

I 2023 anvendte kun 40 % af danske SMV'er kundedata i deres forretningsstrategier. Mange virksomheder kæmper stadig med at opbygge basale processer til at indsamle, strukturere og analysere data effektivt, hvilket forhindrer dem i at udnytte den viden, der er gemt i data.

“Data er fundamentet for enhver succesfuld AI-strategi. Hvis virksomheder vil udnytte mulighederne i nye teknologier som AI, er de nødt til at have styr på deres datagrundlag. AI-teknologien er ikke bedre end de data, den skal lære fra,” forklarer chefkonsulent i Dansk Industri, Kim Bruno-Lindby.

Er du nysgerrig på mere? Læs hele analysen her

Der er meget at hente – også økonomisk

Virksomheder, der i analysen kategoriseres som datamodne, har et markant forspring, og den andel, der er længst fremme i skoene, har et nettoresultat pr. medarbejder, der ligger 76 % højere end de virksomheder, der befinder sig i den tidlige fase.

Heldigvis er flere danske virksomheder begyndt at bruge kundedata strategisk, og tendensen viser en klar fremgang.

Det handler om at være med på lyntoget eller stå på nu, hvis man vil høste fordele og konkurrencekraft i data. Og så har man altså ikke råd til bare at vente og se, hvad der virker for de andre. Kim Bruno-Lindby, Chefkonsulent

I 2023 anvendte 25 % af virksomhederne kundedata til at udvikle nye produkter og services – en markant stigning fra 2021.

”Den statistik er vi rigtigt glade for at se,” fortæller Kim og fortsætter:

”Brugen af kundedata er en afgørende konkurrenceparameter. Det handler om at være med på lyntoget eller stå på nu, hvis man vil høste fordele og konkurrencekraft i data. Og så har man altså ikke råd til bare at vente og se, hvad der virker for de andre.”

Men trods fremgangen er der stadig udfordringer, og her er mangel på ressourcer og kompetencer væsentlige barrierer. Men også kulturelle faktorer spiller ind. Kun 14 % af virksomhederne måler aktivt værdien af deres kundedata-initiativer, og det begrænser deres evne til at dokumentere og optimere indsatsen.

“Problemet er, at mange virksomheder endnu ikke opfatter data som en strategisk ressource. Og så kræver det en grundlæggende ændring i mindset og en klar prioritering fra ledelsens side,” forklarer Kim Bruno-Lindby.

Er I også udfordret? Sådan kan du gøre

Selvom mange danske SMV'er har svært ved at komme i gang med at blive mere datadrevne i deres forretningsbeslutninger, er der hjælp at hente.

Siden januar 2021 har projektet "Brug Kundedata" udviklet en række værktøjer, guides og praktiske eksempler, der kan hjælpe din virksomhed med at tage de første skridt mod en bedre udnyttelse af de data, I allerede har tilgængelige.

Relateret indhold