27.11.24 DI Handel Nyheder

Rekordstore forventninger til Black Friday i år

63% af danskerne planlægger at handle på Black Friday i år, og forventningerne til årets største handelsdag er rekordstore. Det viser en ny analyse fra DI Handel.

Forventningerne til Black Friday er rekordstore i år. Næsten 2/3 af alle danskere regner med at slå til på årets største handelsdag, og det er ikke småpenge, som de forventer at skulle af med. I gennemsnit forventer danskerne at købe for knap 2.500 kr., når tilbuddene rammer. Det viser en ny rapport fra DI Handel, som, sammen med analyseinstituttet Wilke, har undersøgt danskernes forventninger til Black Friday i år.

Danskerne er klar til juleshopping på rekord-Black Friday

Selvom Black Friday over tid har udviklet sig fra en éndagskampagne til en uge eller - for nogle - en hel måned med tilbud, så falder selve Black Friday altid på den fjerde fredag i november. Og tager man et kig på kalenderen vil man opdage, at den ligger senere, end den plejer.

- Black Friday har alle forudsætninger for at slå rekorder i år. Den falder på lønningsdag, så danskerne har flere penge mellem hænderne. Og ikke nok med det, så ligger den meget tæt på december og første søndag i advent, så den falder sammen med julehandlen i højere grad end tidligere, siger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen.

Rapporten viser, at der for første gang i flere år er en overvægt af danskere, der vil købe gaver til andre frem for produkter til sig selv, og det bekræfter tesen om, at juleindkøbene klares tidligt i år.

Tilbudsfesten er størst online

Hver femte dansker forventer at bruge flere penge til Black Friday sammenlignet med sidste år, og det ser ud til, at det er virksomhederne med webshops, der vil høste frugterne. Ifølge analysen fra Dansk Industri, er det 79%, der forventer at foretage et køb online, mens tallet for de fysiske butikker er 42%.

Hele 86% af danskerne planlægger at foretage research forud for deres køb på Black Friday, og det er en endnu større andel sammenlignet med sidste år.

- Samtidig med at forbrugerne researcher online, er det meget interessant, at langt størstedelen af købene på Black Friday forventes at blive foretaget online. Når man kigger på danskernes køb generelt gennem året, er andelen halvt så stor som det. Det betyder, at virksomhederne skal være skarpe på prisen og på den digitale brugeroplevelse, hvis de skal få mest muligt ud af forbrugsfesten, understreger Jacob Kjeldsen.

Læs mere om danskernes købsadfærd: Omni-channel i detailhandlen

Generation Z vil købe mest, men bruge færrest penge

Ser man på, hvem der har tænkt sig at shoppe løs til Black Friday, er det de unge, der dominerer. Hele 85% af Gen Z forventer at købe på Black Friday, mens det kun er 41% af de ældre i Boomer-generationen, der planlægger at købe.

- Ved første øjekast kan man undre sig over, at det er størstedelen af de ansvarsbevidste forbrugere i Gen Z, der planlægger at købe på en dag, der kan forbindes med overforbrug, men der er flere facetter i det. For Gen Z er også den generation, hvor flest vil foretage research og samtidig den, som anvender den største andel af deres forbrug på gaver, siger Jacob Kjeldsen.

Zoomer man ind på forventningerne hos Gen Z, vil man desuden se, at det er denne generation, der regner med at have det laveste forbrug, mens Gen X forventes at have det største.

Pengene sidder mere løst i Hovedstaden

Det er ikke kun på tværs af generationer, at der er forskel på forventningerne. Det gælder også de 5 regioner.

Mens Nordjylland og Hovedstaden har den største andel af potentielle købere til årets Black Friday, så er det ikke nordjyderne, men derimod forbrugerne på Sjælland og i Hovedstaden, der har det højest forventede forbrug.

Dermed bliver Region Hovedstaden potentielt den region med flest købere og det største forbrug. Samtidig peger rapporten på, at pengene sidder mere løst hos dem i Hovedstaden. Det er nemlig den region, der har den højeste andel af potentielle impulskøbere.

Ligesom tidligere år er det mode, elektronik og personlig pleje, der udgør de 3 største produktkategorier. Dog forventes kategorien med bolig- og køkkenudstyr at se en fremgang med 10% i år.

Relateret indhold