20.12.24 DI Handel Nyheder

Detailhandlen står stærkt på vej ind i en usikker fremtid

Ovenpå 2022, hvor flere nøgletal for detailbranchen slog rekorder, og 2023, hvor branchen oplevede en blød landing, har 2024, på overfladen, vist sig at være et godt år for detailhandlerne. Dykker man lidt mere ned i tallene, er der dog mange faktorer, som presser danske detailvirksomheder på vej ind i et usikkert 2025.

Med årsskiftet lige om hjørnet, er det oplagt at tage et kig tilbage på, hvordan udviklingen har været i 2024, og se, hvordan detailhandlen står, på vej ind i 2025.

Detailhandlen står på et stærkt fundament

Detailomsætningen udviklede sig negativt på bagkant af coronakrisen, og ramte i december 2022 det laveste niveau i syv år. Udviklingen på bagkant har dog været positiv, og 2024 har ikke været nogen undtagelse. Her er detailomsætningsindekset gået fra 92,8 i januar 2024 til at ligge på 96,2 for oktober 2024. Altså en stigning på 3,7% på ti måneder. Det betyder også, at oktober 2024 nu er den måned med det højeste detailsalg i hele 30 måneder.

De første indikationer for årets sidste to måneder, som også er de vigtigste for detailhandlerne, vidner også positivt. Der var nemlig rekordmange danskere, som handlede til Black Friday 2024 og de brugte også rekordmange penge. Det vidner altså om en lyst og en evne til at bruge penge.

Læs også: Hvad har vi lært af Black Friday 2024?

Udviklingen i beskæftigelsen ser også ud til at være stagneret ovenpå to år med en nedadgående tendens. Fra toppen i Q1 2022 til Q2 2024, er beskæftigelsen faldet med 4,0% (5.500 fuldtidsbeskæftigede). Det er særligt beskæftigelsen indenfor underbrancherne tankstationer og detailhandel med beklædning og fodtøj, som har set store fald.

Dansk Industris seneste økonomiske prognose fra november, indikerer også et privatforbrug, som forventes at stige i 2025. Udviklingen har ellers været til den svage side i første halvdel af 2024, til trods for de lavere renter. Forventningen er dog, at dette vil stige frem mod udgangen af 2024, og stigningerne vil være højere i 2025.

Slutteligt, viser inflationsudviklingen også positive tendenser og lander for både oktober og november 2024 på 1,6%. Inflationen har faktisk i 16 af de seneste 17 måneder, ligget under to procent. Og ses der på kerneinflationen, som renser for udviklingen i priserne på energi og ikke-forarbejdede fødevarer, lander den på 1,2% for november. Inflationen ser dermed ud til at have stabiliseret sig på et niveau i underkanten af to procent.

De overordnede økonomiske nøgletal for detailhandlen, vidner altså om et generelt positivt år, med høj salgsaktivitet, et stabilt arbejdsmarked, gode udsigter for privatforbruget og en inflation, der er i ro.

Detailhandlen er altså godt rustet, selvom vi bevæger os ind i endnu et år fyldt med usikkerheder Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Alt er dog ikke lutter glade dage, og fremtiden er usikker

Til trods for, at mange af de økonomiske nøgletal for detailhandlen tegner et positivt billede, er der stadigvæk meget, der presser danske detaillister.

Først og fremmest, er den største barriere for handelsvirksomheders vækst, ifølge Dansk Industris virksomhedspanel, usikkerheder. Herunder er det særligt usikkerheder over makroøkonomiske forhold som høje renter og høje omkostninger mv. og usikkerheder omkring adgang til kvalificerede medarbejdere, som trykker i skoen.

Læs mere: Usikkerhed er en vækstbarriere for 6 ud af 10 virksomheder

Forbrugerne virker også til at være usikre. Ses der på forbrugertilliden fra Danmarks Statistik, så kravlede den i første halvdel af 2024 opad og vidnede om positive tendenser, men billedet har ændret sig i løbet af efteråret, hvor stemningen er vendt. Forbrugerne er blevet mere skeptiske omkring deres egen og Danmarks nuværende og fremtidige økonomiske situation.

Det amerikanske præsidentvalg har også gjort udsigterne for fremtiden mindre sikre for danske detailvirksomheder. Dansk Industri vurderer, at med valget af Trump som amerikansk præsident, kan en potentiel hård handelskrig komme til at koste dansk økonomi op mod 85 mia. kr. og 30.000 arbejdspladser. Det vil altså have konsekvenser bredt i dansk erhvervsliv.

Læs mere: Handelskrige kan svække dansk økonomi med 85 mia. kr.

Forsyningskæderne vidner også om instabilitet med både høje og volatile priser. Det gør det svært for danske handelsvirksomheder, som enten importerer eller eksporterer varer fra udlandet, at planlægge ud i fremtiden.

Der er altså meget, der presser danske handelsvirksomheder, og det gør udsigterne for fremtiden usikre.

Det er glædeligt, at detailhandlen er kommet tilbage på sporet ovenpå et par træge år, på bagkant af coronakrisen. Ligeledes er det positivt, at danske forbrugere har fået genskabt noget af deres købekraft, og at det også ser ud til at smitte af på salget. Detailhandlen er altså godt rustet, selvom vi bevæger os ind i endnu et år fyldt med usikkerheder”, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel. 

Blive fremtidsparat med DI Handel

Fred og frihandel kan vi ikke længere tage for givet. Usikkerheden tager til, og vores forståelse af verden omkring os er under forandring. Vores forbrugere ændrer sig. Og hvis det ikke er nok, så stiger mængden af lovgivning dag-for-dag, som du også skal forholde dig til.

Det vil vi i DI Handel gerne hjælpe dig med, og vi deler her cases, værktøjer, analyser og mere til, der kan hjælpe dig og din handelsvirksomhed med at blive mere fremtidsparat.

Læs mere: Kunde- og markedsforståelse

Relateret indhold