18.12.24 DI Handel Nyheder

Hvad har vi lært af Black Friday 2024?

Endnu en gang overgik Black Friday de forventninger, som forbrugerne havde forud for årets største handelsdag. Ikke nok med det, var der også rekordmange danskere, som købte til Black Friday, og de brugte ligeledes rekordmange penge. Men hvilke læringer fra 2024, kan vi tage med i planlægningen af næste års Black Friday?

DI Handel har, i samarbejde med Wilke, spurgt 1.016 danskere om deres køb i forbindelse med Black Friday i år. Det er femte år i streg, at DI Handel foretager Black Friday forbrugerundersøgelsen.

Resultaterne viser bl.a., at knap 6 ud af 10 danskere foretog køb i forbindelse med årets største handelsdag, hvilket er det højeste antal i undersøgelsens levetid. Derudover viser resultaterne også, at danskerne brugte rekordmange penge.

Ud over at Black Friday 2024 har slået rekord, hvad har vi så lært? Og hvordan kan det bruges i forberedelserne til Black Friday 2025? Det sætter vi ord på her, med fem konkrete tiltag og/eller ting, som virksomheder skal holde for øje til næste års Black Friday.

1. Timingen af Black Friday har stor betydning for salget

Black Friday 2024 faldt i år på den sidste hverdag i måneden, hvilket for mange danskere er den helt store lønningsdag. Det er ikke sket siden 2019.

Derudover lå Black Friday også op til 1. søndag i advent. Timingen har dermed været fordelagtig, og det sammenholdt med at købekraften for mange danskere er blevet genoprettet i løbet af 2024, har altså bidraget til, at årets største handelsdag slog rekord.

Timingen af næste års Black Friday kommer til at ligne den fra i år. Det bliver nemlig igen på lønningsdagen og op til den 1. søndag i advent, hvorfor man godt kan forberede sig på, at danskerne vil være købelystne.

2. Tilgodese tidligere kunder og medlemmer af kundeklubber med jeres Black Friday kampagne

Til Black Friday er det blot 9% af alle køb, som sker i butikker, som kunden ikke har handlet i før. Dette er både mindre end til Black Friday 2023, og også betydeligt mindre end for resten af året. I 2023 var tallet for samme nemlig 13%, altså 4%-pt. højere.

DI Handels omni-channel tracker viser, at tallet for samme på tværs af et helt år, er 11% for de fysiske butikker og hele 27% for webshops og apps. Tallene vidner altså om, at danskerne foretrækker at Black Friday shoppe hos butikker, de har handlet hos før, og hvis det kan kombineres med en god rabat, så er beslutningsprocessen for købet kortere.  

Der kan altså være en fordel for detailhandlerne i at kigge mod tidligere kunder, og strikke nogle tilbud sammen, som tilgodeser deres loyalitet.

3. Julegavekøb er en stor del af Black Friday – gør det let for kunderne

Danskerne køber i stor stil julegaver til Black Friday, og denne tendens er stigende. Tal fra Danmarks Statistik viser, at mere og mere af salget i december rykker over i november, som følge af Black Friday .

I undersøgelsen er denne tendens da også tydelig. Her er det nemlig hele 56% af købene til Black Friday, som var gaver til andre. Det er en stigning på 5%-pt. sammenlignet med Black Friday sidste år.

Der er dog store forskelle i hvem, der køber gaver til Black Friday. Mellem mænd og kvinder, er der en forskel på hele 20%-pt., hvor det blot er 44% af mændene og hele 64% af kvinderne.

At Black Friday er så stor en del af julehandlen, betyder også, at det er vigtigt, at man som detailhandler tydeliggør overfor kunderne, at man godt kan købe julegaver til Black Friday. Herunder gælder bl.a., at man forlænger returneringsperioden til efter jul.

4. Gør research i form af produktspecifikationer, prisudvikling og lagerstatus tilgængeligt

Black Friday er ikke en enkeltstående handelsdag, men strækker sig derimod over flere uger. Forud for Black Friday forbereder danskerne sig også på den store handelsfest i god tid. Det er nemlig blot 19% af alle køb til Black Friday 2024, som var impulskøb, hvilket er en betydeligt lavere andel, end resten af året.

DI Handels omni-channel tracker, som ser på alle fysiske non-food varer, viser, at næsten 4 ud af 10 køb, i løbet af et helt år, sker impulsivt. Det ligger altså betydeligt højere end til Black Friday.

Som detailhandler er det derfor vigtigt, at man tillader kunden at researche produktet inden køb. F.eks. at man viser prisudviklingen på varer, produktspecifikationer og lagerstatus.

5. Er Black Friday noget for lige netop din virksomhed? 

Der er stor forskel på hvem der handler til Black Friday. Er ens primære kundesegment de yngre generationer, er der ingen tvivl om, at efterspørgslen efter Black Friday kampagner er der. Det var nemlig knap 8 ud af 10 Gen Z’s, som handlede til Black Friday.

Til sammenligning var det blot 45% af alle Boomers, som handlede til Black Friday. Undersøgelsen viser også, at Black Friday særligt er et online fænomen.

Hvor der var hele 81% af Black Friday shopperne, som i en eller anden grad handlede online, var det derimod blot 39%, som i en eller anden grad handlede i fysiske butikker. Og det er altså til trods for, at den fysiske detailhandel generelt set fylder mest.

Vær derfor skarp på hvem dine Black Friday kampagner retter sig mod, og overvej om Black Friday er noget for lige netop jeres kunder og egner sig til jeres salgskanaler.

Kunde- og markedsforståelse er en vigtig disciplin, for at din virksomhed kan blive fremtidsparat

Planlægningen frem mod Black Friday kræver en forståelse af ens kunder og markeder. Og netop viden og forståelse af ens kunder og markeder er en vigtig disciplin for danske handelsvirksomheder, hvis de vil blive strategiske i deres arbejde med fremtiden.

For at hjælpe vores medlemmer med at forstå danskernes købsvaner, har DI Handel over de seneste år søsat en række analyser og initiativer, der skal styrke deres viden inden for forbrugermarkedet.

Blive fremtidsparat med DI Handel: Kunde- og markedsforståelse

Vil du dykke mere ned i tendenserne?

Som medlem af DI Handel, har du mulighed for at dykke endnu dybere ned i besvarelserne fra den todelte Black Friday forbrugerundersøgelse. Her vil du bl.a. kunne se opdelinger på køn, generationer, regioner, produktkategorier og over tid.

Del 1: Forventninger til Black Friday 2024 og køb på online markedspladser Del 2: Faktiske køb til Black Friday 2024 og julehandlen

Bliv klogere på nordiske forbrugere

Kickstart 2025 med Nordic Retail Buying Study den 8. januar i Industriens Hus. Sammen med deltagere fra hele Norden dykker vi ned i de nyeste trends og forbrugsmønstre, der kan styrke din Go-to-Market strategi og position på det nordiske marked.

Arrangementet er gratis og åben for alle. Tilmeld dig her: Nordiske Go-To-Market strategier

Relateret indhold