AI vil fortsætte med at revolutionere detailhandlen
I midten af januar løb verdens største retailmesse: NRF Retail’s Big Show af stablen i New York. Vi var med, og vi blev inspireret af de nyeste trends – og klogere på det, der ikke længere bare er en trend, men en nødvendighed. Gik du glip af det? Så kan du her få vores vigtigste indsigter.

Jacob Kjeldsen, Branchedirektør DI Handel og DI e-commerce
I sidste uge vendte jeg hjem fra New York, hvor jeg for andet år i træk deltog i den årlige NRF Retail's Big Show, der fandt sted fra den 12. til 14. januar.
For mig er NRF Retail’s Big Show et enormt tag-selv-bord af ny viden – og ikke kun ift. detail. Og andet ville også være mærkeligt, når arrangementet samler 40.000 repræsentanter for nogle af verdens førende detail- og engrosvirksomheder, brandejere, teknologileverandører og eksperter fra hele verden, der i 3 dage drøfter de allervigtigste trends.
AI var igen i år blandt et af de mest omtalte emner på NRF gennem mange præsentationer, paneldiskussioner og demonstrationer, der alle fremhævede, hvordan kunstig intelligens kan transformere detailhandlen.
Fra avancerede AI-agenter til forbedrede forecasting-modeller, var det tydeligt, at AI er nøglen til fremtidens succes i detailbranchen.
AI-agenter på vej, der vil understøtte fremtidens medarbejdere
En AI-agent er et intelligent system designet til at udføre specifikke opgaver og træffe beslutninger på vegne af mennesker, men alle fremhævede samtidig vigtigheden af, at AI-agenter arbejder i samspil med mennesker, da de kan supplere hinandens styrker og skabe en mere effektiv og tilfredsstillende kundeoplevelse.
På NRF fortalte Amazon, at deres AI-drevet shoppingassistent - kaldt Rufus - har besvaret over 500 millioner kundehenvendelser. Og som én ekspert sagde under en paneldebat: ”E-commerce is a search engine – AI is a personal shopper”.
Jeg hæftede mig dog især ved udmeldingerne fra Nvidia. Mange vil kende Nvidia fra deres hardware og processorer, der driver mange AI-systemer. Men Nvidia udvikler nu også software, der inkluderer AI-drevne digitale assistenter, der arbejder sammen med menneskelige medarbejdere både online og i fysiske butikker.
Og det er værd at bemærk, at Nvidia allerede i dag samarbejder med flere førende detailvirksomheder for at implementere deres AI-løsninger. Jeg noterede mig især 3 forskellige samarbejder og use cases, som jeg tror bliver en del af fremtiden:
Walmart: Nvidia har hjulpet Walmart med at forbedre forecasting-processerne ved at injicere store mængder data og analysere "hundredvis af millioner af kombinationer af SKU'er og butikker på ugentlig basis".
Dette har givet Walmart mulighed for at forbedre deres lagerstyring og præcist forudsige efterspørgslen, hvilket resulterer i betydelige besparelser og en mere effektiv forsyningskæde. Derudover arbejder Walmart på at implementere en AI-drevet shoppingassistent, der kan replicere deres bedste og mest vidende medarbejdere 24/7, både på e-handels- og mobilplatforme. Denne AI-assistent hjælper ikke kun kunder, men også medarbejdere ved at give dem hurtig og nem adgang til information, hvilket ifølge Walmart forbedrer den samlede butiksdrift og kundeservice.
Lowe's: Byggemarkedskæden Lowe's har anvendt Nvidia’s teknologi til at skabe digitale tvillinger af deres 1.700 butikker, som opdateres flere gange dagligt med nye drifts- og lagerdata. Digitale tvillinger er virtuelle modeller, der præcist afspejler fysiske butikker, hvilket giver Lowe's mulighed for at simulere og analysere forskellige butikslayouts og kundeadfærd i butikkerne.
Dette hjælper med at optimere butiksindretningen og forbedre kundernes shoppingoplevelse, og ved hjælp af disse digitale tvillinger, så kan Lowe's også effektivisere og forbedre deres lagerstyring. Lowe's mener selv, at de har formået at skabe en langt mere fleksibel og responsiv forretningsmodel ved at bruge AI til at tilpasse sig skiftende markedsforhold og kundebehov.
L'Oréal: L'Oréal har brugt Nvidia’s AI-teknologi til at skabe digitale 3D-tvillinger af deres produkter, hvilket muliggør hurtigere og mere effektiv udvikling af reklamekampagner.
De digitale tvillinger er præcise virtuelle modeller af L'Oréals produkter, som bruges af de kreative teams og deles med deres reklamebureauer. Det har gjort det muligt for L'Oréal at generere reklamer og marketingkampagner på langt kortere tid og med højere præcision i deres målgrupper end tidligere.
Ved at bruge digitale tvillinger kan L'Oréal også teste og optimere deres kampagner før lancering, hvilket forbedrer deres rækkevidde og indflydelse på tværs af forskellige kanaler. L’Oreal vurderer selv, at samarbejdet har styrket deres brand og skabe mere engagerende og effektive marketingstrategier.
Mine fem anbefalinger til de danske handelsvirksomheder
Hvis jeg skal prøve at samle mine læringer omkring AI og omsætte dem til konkrete anbefalinger til danske virksomheder, der ønsker at komme i gang med AI og AI-agenter, så kan de sammenfattes til følgende:
- Start småt og eksperimenter: Test AI-teknologier i mindre skala for at lære og tilpasse sig, og fokusér på konkrete udfordringer, der allerede eksistere - du skal ikke opfinde et problem, som du vil løse AI
- Investér i datakvalitet og datagovernance: Sørg for, at din virksomheds data er struktureret og af høj kvalitet, og du har de nødvendige sikkerhedssystemer til at sikre dine data.
- Uddan dine medarbejdere: Sørg for træning og uddannelse af medarbejdere i AI-teknologi, og gør det nemt for medarbejderne at bidrage med idéer.
- Samarbejd med eksperter: Overvej at samarbejde med AI-eksperter eller teknologipartnere, men vær konkret i dine ønsker til deres bidrag.
- Fokusér på kundens behov: Brug AI til at forbedre kundeoplevelsen og personalisere tjenester – også selvom nogle projekter primær har operationelle effektiviseringer og produktivitetsforbedringer som formål.
Fremtidsparathed, konkurrenceevne og ny teknologi
For mig blev det igen slået fast, at AI er en nødvendig teknologi for at forblive konkurrencedygtig i fremtiden. I DI Handel arbejder vi lige nu med implementering af vores Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder, hvor fremtidsparathed og 6 temaer er centrale i arbejdet med at sikre konkurrenceevnen i en tid med usikkerhed og flydende kunder og forbrugere.
Et af temaerne er netop vigtigheden af ny teknologi, og virksomheder, der formår at integrere AI effektivt, vil kunne skabe betydelige fordele i form af forbedret kundeservice, øget effektivitet og nye forretningsmuligheder.
For danske detailhandlere, engrosvirksomheder og brandejere er det nu, der skal handles for at udnytte AI's fulde potentiale og sikre en stærk position i fremtidens marked.
Nye teknologier
Hvis din virksomhed også i fremtiden skal være konkurrencedygtig, skal du være i stand til at udnytte ny teknologier til at udvikle din forretning.
Bliv fremtidsparat