Forbrugerombudsmanden: Certificeringsmærker var ”varm luft”
En virksomhed markedsførte og solgte forskellige mærker til hjemmesider. Der var dog ikke nogen kriterier for at købe retten til at anvende mærkerne, og Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at virksomheden medvirkede til at overtræde markedsføringslovens vildledningsforbud.
Når virksomheder bruger mærker eller andre certifikater i deres markedsføring, kan det være vildledende, hvis disse reelt er indholdsløse, eller, som Forbrugerombudsmanden selv kalder det, blot er ”varm luft”.
Hvis der ikke er nogen kriterier for at bruge mærkerne, eller hvis mærkerne blot indikerer, at man overholder gældende lovgivning, kan brugen vildlede forbrugerne.
Ifølge juridisk konsulent i DI Handel, Thomas Hein Jakobsen, så kan det nemlig efterlade forbrugerne med et forkert indtryk: ”Mærkerne kan nemlig efterlade forbrugerne med det indtryk, at virksomheden adskiller sig positivt fra andre virksomheder, eksempelvis på det bæredygtige område, og det er i strid med markedsføringsloven.”
Sager om grøn markedsføring eller ”greenwashing” er forsat noget, som fylder hos Forbrugerombudsmanden. Det hører dog til sjældenhederne, at Forbrugerombudsmanden må indskærpe reglerne i markedsføringsloven over for en virksomhed, der har medvirket til, at andre virksomheder kan overtræde markedsføringsloven.
Om medvirkens-ansvaret
Reglerne om ansvar for medvirken findes i straffeloven. Efter § 23 i straffeloven straffes den, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen. En virksomhed kan ifalde ansvar for medvirken til at andre overtræder markedsføringsloven efter straffelovens § 23.
Brugen af bæredygtighedscertifikater kan være en effektiv måde at opbygge tillid hos forbrugerne, der i stigende grad prioriterer at bruge deres penge hos virksomheder, der er miljøbevidste.
Af samme årsag er det vigtigt, at man er opmærksom på reglerne om vildledende markedsføring, når man vælger at bruge bæredygtighedscertifikater i sin markedsføring.
Man skal nemlig kunne dokumentere, at den grønne konkurrencefordel er reel og ikke blot ”varm luft”.
Sagen er samtidig en påmindelse til de erhvervsdrivende om, at man skal overholde markedsføringsloven – også selvom man ikke selvstændigt måtte forestå den egentlige markedsføring.
Der har for nylig været en anden og lignende sag, hvor en annonceplatform havde et medansvar for at videreformidle en annonce, der indeholdt vildledende markedsføringsudsagn.
Du kan læse hele Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om sagen her.