Klar til 2026? Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen
Fra den 27. september 2026 skal butikker og webshops udstyre deres salgssted med en bestemt meddelelse og i nogle tilfælde forsyne produkter med et bestemt mærke. Sælger du til forbrugere? Få styr på de nye krav her.
Forbrugerne skal i fremtiden informeres mere ensartet om deres rettigheder, når de køber varer samt om varerne har en garanti, der går udover den lovbestemte garanti. EU-Kommissionen har offentliggjort udformningen og indholdet af den harmoniserede meddelelse og det harmoniserede mærke, som har til formål at oplyse forbrugerne om deres rettigheder. Det har betydning for din virksomhed, hvis du sælger produkter til forbrugere – både online og i fysiske butikker
Meddelelse og mærke
Den harmoniserede meddelelse
Den harmoniserede meddelelse er en obligatorisk meddelelse på salgsstedet, som skal informere forbrugerne om deres juridiske rettigheder i forbindelse med et køb af en vare.
Det harmoniserede mærke
Det harmoniserede mærke skal kun fremgå på varer, hvor der er tilkoblet en frivillig handelsmæssig garanti. En frivillig handelsmæssig garanti er en udvidet holdbarhedsgaranti, end den som følger af loven, og stiller forbrugerne bedre, end hvad loven gør. Den handelsmæssige garanti erstatter ikke den retlige garanti.
Den harmoniserede meddelelse skal fremgå let tilgængeligt og tydeligt for forbrugeren på salgsstedet – både i fysiske butikker og på webshops. I fysiske butikker skal meddelelsen mindst være i A4 format, mens meddelelsen på webshops skal placeres ”et synligt sted”. Formålet med meddelelsen er at gøre forbrugerne opmærksomme på deres reklamationsret, og hvilke rettigheder de har i tilfældet af varens mangler. Hvis der er mangler ved i vare, skal sælgeren tilbyde gratis reparation eller gratis omlevering. I nogle tilfælde kan forbrugeren kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophæve købet og få pengene retur. Den retlige garanti gælder i 2 år regnet fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har fået varerne.
Kun varer, hvor producenten yder en frivillig, omkostningsfri handelsmæssig garanti, skal forsynes med et harmoniseret mærke. Garantien skal dække hele produktet og altså ikke blot enkelte komponenter eller funktioner. Da garantien skal stille forbrugerne bedre, end hvad loven gør, skal den gælde i mere end 2 år.
Hvad betyder det for din virksomhed?
De nye regler gælder fra den 27. september 2026 og omfatter alle detailforretninger og webshops, der retter sig mod forbrugere i EU. Selvom der er knap et år til, at reglerne træder i kraft, er det vigtigt, at du tidligt gennemgår virksomhedens processer og sikrer, at både fysiske og digitale salgskanaler overholder de nye oplysningskrav.