Moonboon satser stort på nyt AI-produkt, så småbørnsforældre får det bare lidt nemmere
De første virksomheder er begyndt at eksperimentere med AI i deres fysiske produkter, og det gælder også børneudstyrsvirksomheden, Moonboon. CEO og founder, Marie Grew er gået all-in på udviklingen, som har betydet store forandringer i Moonboons måde at arbejde på.
Marie Grew, CEO og founder af Moonboon
Foto: MoonboonAI her. AI der. AI alle vegne. Indtil nu har vi hørt succeshistorierne fra virksomheder, der benytter AI i deres interne processer for at analysere data, automatisere opgaver eller lave udkast til tekster, billeder og meget mere.
Men nu begynder flere virksomheder at eksperimentere med at benytte kunstig intelligens i deres egne produkter, og i dette efterår går Moonboon, kendt for deres slyngevugge og vuggemotor, i luften med et nyt AI-understøttet produkt.
”Jeg tror, at alle os småbørnsforældre på et tidspunkt har stået med en babyalarm i hånden, der er begyndt at skratte, fordi der er støj fra en gøende hund, en græsslåmaskine eller noget andet ude ved barnevognen,” fortæller Marie Grew, CEO og founder af Moonboon, når hun skal fortælle hvorfor Moonboon nu udvider sit sortiment.
Nu udnytter vi så en ny teknologisk mulighed til at gøre livet som småbørnsforældre lidt nemmere Marie Grew, CEO og founder af Moonboon
Det nye produkt handler – ligesom med slyngevuggen med motor – om et personligt behov, der ikke blev løst af produkterne på markedet, da hun fik sit andet barn for knap 3 år siden, forklarer Marie Grew og fortsætter:
”Det er vigtigt, at vores børn sover godt. Først og fremmest for børnenes egen skyld, men vi forældre fungerer også bare bedre, når vi får ro til at lade op, mens barnet sover og ikke hele tiden skal forstyrres af noget unødvendigt. Slyngevuggen er en god måde at hjælpe børnene til at sove bedre, og nu udnytter vi så en ny teknologisk mulighed til at gøre livet som småbørnsforældre lidt nemmere.”
Og den teknologiske mulighed? Det er kunstig intelligens, og det har krævet en ændring af Moonboons selvforståelse og Moonboons organisering at gribe den mulighed.
Interview: Marie Grew vil ”eje alt omkring børn og søvn”
Hos Moonboon og Marie Grew er der kort fra den gode idé til handling
Marie Grew lægger sjældent fingre imellem, når hun taler om sit arbejde.
”Jeg kommer fra en reklamebaggrund. Jeg vidste absolut intet om at lave et hardware-produkt med AI, da jeg fik ideen, men jeg vidste der var et behov derude – på samme måde som med vuggemotoren – og hos mig er der kort fra tanke til handling, så jeg måtte finde ud af hvordan det kunne lade sig gøre,” fortæller Marie Grew.
Og hvad er så det nye produkt? Det er en babymonitor, der har to særlige features, som Marie Grew fremhæver, hvis hun skal pege på både det, der er særligt ved produktet, men også det, der har betydet, at det har krævet noget nyt og noget andet af Moonboon at lave.
Moonboons babymonitor
Foto: MoonboonDet ene er hardwaren. Det var afgørende for Marie Grew, at der kun skulle være én enhed, og den skal kunne sende både lyd og video – også ude fra barnevognen - direkte til forældrenes mobil, som de alligevel altid har i nærheden. Den skulle være batteridrevet og kunne holde strøm længe.
”Den gode brugeroplevelse er essentiel for mig. Jeg har haft fokus på, at det skal tage mindre end 60 sekunder allerførste gang, du skal koble den op til vores egen app. Det fungerer ligesom et sæt AirPods. Noget, alle kan finde ud af. Hvis ikke du har wi-fi, kan du bruge mobilens hot spot – og så skulle den selvfølgelig også være pæn og passe ind i resten af vores designunivers,” fortæller Marie Grew.
Da vuggemotoren skulle udvikles, lavede Marie Grew et partnerskab med en dansk virksomhed, som stod for udvikling og produktion. Denne gang har hun selv drevet projektet in-house, ansat et team af hardware-, software- og AI-ingeniører, og så bliver babymonitoren produceret direkte hos en kinesisk elektronikproducent.
“Det har krævet virkelig meget – som i helt vildt meget – men det har været spændende og udfordrende at fungere som Head of Engineering uden den tekniske knowhow, men med fokus på de kommercielle aspekter. Jeg har lært enormt meget,” understreger Marie Grew.
Det har krævet virkelig meget – som i helt vildt meget – men det har været spændende og udfordrende at fungere som Head of Engineering uden den tekniske knowhow [...]. Jeg har lært enormt meget Marie Grew, CEO og founder af Moonboon
Store fejltagelser og store investeringer
Hardwaren er den ene ting, som Marie Grew fremhæver. Den anden ting er softwaren, der ligger i den her babymonitor, og det er her, hvor kunstig intelligens spiller en rolle.
Kort fortalt kan babymonitoren, ved hjælp af kunstig intelligens, afgøre om lyden, der kommer ind i monitoren, er barnegråd eller ej. Og så deler den resultatet med forældrene via app’en. En feature, som Marie Grew og Moonboon kalder ”Smart AI Cry Detection”.
”Det har været en betragtelig investering for os over flere år. For når vi skal lykkedes med noget som det her, så kræver det blandt andet, at vi har dygtige kolleger, der kan lave AI-baserede modeller, og nye kolleger, der kan sikre, at al den data er helt sikker og anonymiseret,” forklarer Marie Grew.
Det betyder også, at der har været masser af fejltagelser undervejs. Prototyper på hardwaren, der ikke levede op til brugeroplevelsen. Og dygtige nye kolleger, der kunne en hel masse, men, da det kom til stykket, ikke kunne det, som Moonboon og Marie Grew havde brug for:
”Det har været dyrt. Sådan er det, når vi går efter en ny produktkategori og tilmed bruger ny teknologi i produktet. Vi har lært meget undervejs, og det har vi helt sikkert også betalt for, men vi tror på, at vi har knækket den.”
En startup inde i en scale-up
Fart er noget, som Marie Grew vender tilbage til igen og igen. Fart er noget af det, der kan kendetegne en startup, men Moonboon er nået langt siden den ydmyge begyndelse med en prototype på en vuggemotor. I dag sælges Moonboons produkter i mere end 70 lande, og den rejse fortsætter derudaf.
Marie Grew påfører den nye babymonitor på Moonboons slyngevugge
Foto: Moonboon”Men vi skal ikke blot have en stor succes med et nicheprodukt, vi skal eje kategorien indenfor babyers søvn, og det kræver, at man kan spotte hullerne i markedet ved at holde øje med de trends der opstår” forklarer Marie Grew inden hun fortsætter:
”Derfor har vi grebet det an på den måde, at arbejdet med babymonitoren reelt set har været en startup i vores egen scale-up-virksomhed. For vi var nødt til at tage en chance her, bruge alt vores overskud i projektet og tro på at det kunne lykkes.”
Tendensen, som Moonboon ønsker at gribe, er, at der traditionelt i Skandinavien ikke har været en kultur for at bruge babyalarmer med video. I mange andre lande er det derimod standard, og de klassiske babyalarmer baseret på radiobølger, som kom frem i 1980’erne, er stort set udfasede. Nu ser vi også i Skandinavien en stigende efterspørgsel efter babyalarmer med kamera.
Det er dog ikke den eneste tendens. Det er også tendensen til at blive klogere på både os selv og vores børn med mere data, som Moonboon med babymonitoren ønsker at gøre tilgængeligt for forældrene:
”Vores ure måler pulsen døgnet rundt, og flere render rundt med en Oura-ring, der kan fortælle om søvnen har været god eller ej. Og vi ved fra vores community, at de gerne vil vide mere om deres børns søvn og trivsel,” forklarer Marie Grew.
Jeg ville da selv have elsket at få en notifikation om, at mit barn nok vågner om et kvarters tid, så jeg lige kunne nå at runde de sidste ting af. Det bliver den nye virkelighed for forældre med den her monitor. Marie Grew, CEO og founder af Moonboon
En ting er dog at opsamle den her viden. Noget helt andet er at gøre den viden brugbar for kunden, og det er noget, der også har fyldt i overvejelserne hos Moonboon:
”En af de fede ting ved det her produkt er, at vi konstant kan udvikle nye features til app’en. Når vi går i luften, så får forældrene en søvndagbog fra dag 1 i app’en, men vi vil gerne hjælpe forældrene endnu mere: Vi vil gerne være med til at huske forældrene på barnets sovetider – og hjælpe med at forudse hvornår barnet vågner igen. Jeg ville da selv have elsket at få en notifikation om, at mit barn nok vågner om et kvarters tid, så jeg lige kunne nå at runde de sidste ting af. Det bliver den nye virkelighed for forældre med den her monitor. Der er så mange ting, som vi kan lave, og vi kommer bestemt ikke til at kede os,” afslutter Marie Grew med et grin.
Om Moonboon
Moonboon lancerede deres første produkter i 2020 og er stiftet af CEO Marie Grew. Virksomheden sælger i dag deres produkter i mere end 70 lande.
Moonboons første produkt var slyngevuggen og vuggemotoren, men i dag har produktsortimentet udvidet sig til mere end 100 forskellige produkter.
Moonboons babymonitor forventes at blive lanceret i december 2025.