20.02.25 DI Handel Nyheder

Luxplus’ første fysiske butik er skabt med fokus på de unges adfærd

Efter 11 år som succesfuld e-handelsdestination for flere end 140.000 beauty-entusiaster i Danmark og 6 andre lande, tager Luxplus nu springet ind i den fysiske retail verden. Den nye butik i Roskilde markerer et ønske om at sætte en ny standard for den fysiske butiksoplevelse til de unge generationer.

Luxplus har siden 2013 solgt skønhedsprodukter drevet af en abonnementsbaseret model, der giver medlemmer adgang til eksklusive tilbud, personlige beautybokse og helt nye produkter på markedet.

På onlinehylderne har de et udvalg af 25.000 produkter, der spænder fra etablerede brands til nichemærker, og deres mission er klar: at gøre nye beautyprodukter tilgængelige for dem der går op i skønhed. Hidtil har den udelukkende udfoldet sig gennem deres webshop, men det har nu ændret sig.

I midten af november 2024 åbnede Luxplus deres første fysiske butik i centrum af Roskilde.

Fakta

Luxplus er en abonnementsbaseret netbutik, der giver sine medlemmer mulighed for at købe især personlig pleje- og skønhedsprodukter til særlige medlemspriser.

Luxplus har omkring 140.000 medlemmer i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland og Storbritannien.

Hvorfor åbner man en fysiske butik midt i digital succes?

Med 11 år på banen og kæmpe online succes og i en tid, hvor e-handel dominerer, kan en investering i en fysisk flagskibsbutik virke overraskende. Men for Luxplus handler den fysisk butik om at teste, hvorvidt deres online succes kan videreføres i den fysiske verden, og hvorvidt en omni-channel model fungerer for en abonnementsforretning som Luxplus’.

”Kunderne i Luxplus skiller sig ud ved at være unge og har en gennemsnitsalder på blot 29 år. De er på SoMe, følger med i skønhedstrends og er meget nysgerrige. Vi kalder dem beauty-entusiaster fortæller Jesper Bramming, CFO for Luxplus.

Og kendskabet til det unge kundesegment er omdrejningspunktet for den nye butik, der fungerer som en fysisk forlængelse af abonnementsfordelene:

Her kan medlemmer bl.a. teste produkter før de vælger dem til deres næste ”Beautybox”, eller blive inspireret af de indrettede ”The-candy-shop”- og "Trending"-hylder med udvalgte produkter, der går viralt på Instagram og TikTok.

”Skønhedsmarkedet er meget dynamisk og ændrer sig konstant med nye produkter og trends” siger Jesper Bramming.

”Det er benhårdt at drive fysisk detailhandel” – men et stort potentiale

Den fysiske detailhandel er udfordrende, især på et marked, der kræver agilitet og dynamik. Selvom mange e-handelsvirksomheder har oplevet vækst ved at tilføje fysiske butikker til deres digitale forretning, har mange også måttet smide håndklædet i ringen, fordi økonomistrukturen for butiksdrift er markant anderledes end for den digitale forretning.

”Det er benhårdt at drive fysisk detailhandel. Det ved vi godt. Det er derfor et erklæret mål for os, at denne fysiske butik skal kunne løbe rundt økonomisk. Derfor er vi også stolte af, at butikkens første måneder viser rigtig gode takter” fortæller Jesper Bramming.

Ser man på DI Handels analyse, "Omni-channel i detailhandlen", kan det være meget klogt, at Luxplus udvider med en fysisk butik.

Ifølge analysen sker kun 35% af danskernes køb udelukkende digitalt. De resterende 65% af køb sker gennem fysiske kanaler eller en kombination af fysiske og online kanaler, og særligt kategorien 'apotek, helse og skønhed' shoppes overvejende ude i butikkerne.

Er du nysgerrig på at vide mere om danskernes forbrugsmønstre? Læs hele analysen Omni-channel tracker - Danskernes købsrejse - DI Handel.

Der ligger et stort potentiale i at kombinere digitale styrker med de muligheder, som en fysisk butik tilbyder. Dette giver især mulighed for at skabe en mere sammenhængende og engagerende købsrejse for kunderne. Og det kan øge kundeloyaliteten i en tid, hvor personlig kontakt og øjeblikkelig tilfredsstillelse bliver stadig vigtigere.

Med den nye butik i Roskilde tager Luxplus et spændende skridt mod en fremtid, hvor omni-channel strategien kan vise sig at være nøglen til fortsat succes.

Vil du gerne lære mere om kundeloyalitet og stærke relationer?

Så er vores kommende events måske noget for dig! Her sætter vi blandt andet fokus på, hvordan du kan skabe den bedste relation til kunden gennem stærke kundeoplevelser.

Loyalitetskonferencen: Den nyeste viden indenfor kundeloyalitet, medlemsklubber og kundeoplevelser. Brand Owners Day: Byg stærkere relationer med Direct-to-Consumer

Relateret indhold