Guide: Sådan bliver du bedre til strategisk fremtidstænkning
Verden er blevet mere uforudsigelig, og virksomhedens strategi kan føles mindre sikker end før. Derfor præsenterer vi fire værktøjer, der skal hjælpe dig med at integrere strategisk fremtidstænkning.
Du har det måske ligesom os: forestillingen om, hvordan verden ser ud næste år, er blevet lidt mere mudret. Og den strategi, I som virksomhed har lagt, virker ikke helt lige så sikker som den plejer.
Det giver rigtigt god mening, for verden er blevet mere uforudsigelig.
For at imødekomme de udfordringer og muligheder, fremtiden bringer, er det afgørende, at I arbejder med flere plausible fremtider i jeres strategiarbejde. Med andre ord skal I som danske handelsvirksomheder beherske evnen til strategisk fremtidstænkning for at sikre jeres konkurrenceevne i en foranderlig verden.
Begrebet kan godt virke ret 'fluffy', for hvordan får man lige inkorporeret det i en travl hverdag, hvor de daglige opgaver allerede kan være ret uforudsigelige?
Derfor har vi bedt Instituttet for Fremtidsforskning (IFF) om at formulere fire konkrete værktøjer, der kan hjælpe jer i gang med strategisk fremtidstænkning.
Værktøjerne blev introduceret på vores to webinarer om fremtidsparathed, hvor vi også dykkede ned i, hvad strategisk fremtidstænkning er, og hvordan det kan styrke din virksomheds konkurrenceevne i en usikker verden.
Man skal jo starte et sted, og derfor introducerer vi her de to første værktøjer.
Værktøj nr. 1: Futures Brief
Et Futures Brief giver et kort og fokuseret overblik over, hvordan fremtiden kan udvikle sig inden for et specifikt emne. Det samler vigtige tendenser og mulige scenarier, som kan påvirke jeres strategi. Målet er at få et klart billede af, hvilken fremtid, der venter – set fra flere perspektiver.
Et Futures Brief giver et kort og fokuseret overblik over, hvordan fremtiden kan udvikle sig inden for et specifikt emne. Det samler vigtige tendenser og mulige scenarier, som kan påvirke jeres strategi. Målet er at få et klart billede af, hvad der kan komme – set fra flere perspektiver.
DI Handel har sammen med IFF udarbejdet et Futures Brief, der ser på de vigtigste megatrends frem mod 2030 – og hvordan disse ændrer forbrugeradfærd og kunderejser.
Find vores Futures brief her. Måske opdager du noget, vi har overset?
Hvordan laver du dit eget Futures Brief?
Start simpelt: Google.
Ja, det lyder banalt, men det er en effektiv måde at få overblik over fremtidige tendenser. Internettet bugner af rapporter og artikler om fremtiden inden for forskellige brancher. Jo flere perspektiver du inddrager, desto bedre bliver dit brief.
Hvordan bruger du dit Futures Brief?
Et godt Futures Brief giver dig og virksomheden et bredere syn på fremtiden. Det hjælper jer med at opdage trends og strømninger, som kan påvirke jeres forretning, drift og konkurrenceevne.
Brug det aktivt i jeres strategiarbejde – og husk at opdatere det løbende, efterhånden som nye tendenser opstår.

Værktøj nr. 2: Impact/Uncertainty Matrix
Værktøjet kan hjælpe jer med at kategorisere drivkræfter. Formålet er at sikre, at I bruger jeres ressourcer dér, hvor de gør størst forskel – på de scenarier, som kan påvirke jeres forretning markant.
- Drivkræfter med høj effekt/lav usikkerhed kræver øjeblikkelig strategisk handling.
- Drivkræfter med høj effekt/høj usikkerhed er kritiske usikkerheder, der former fremtidsscenarier.
- Drivkræfter med lav effekt er sekundære, men bør stadig overvåges for potentiel fremtidig relevans.
Bliv klogere på alle fire værktøjer
De to sidste to vræktøjer er Scenarie Matrix og SWOT, som vi snakker mere om på vores webinar. Hvis du er nysgerrig på mere, kan du se dem her:
Afholdte webinarer: Lær at navigere i en usikker verden og fremtid
Fire råd til dig, som gerne vil arbejde med fremtidsparathed:
- Dediker ordentlig tid og ressourcer til at udføre det indledende arbejde med værktøjerne.
- Opbyg de kompetencer, der er fundamentale for effektiv fremtidstænkning, både internt og gennem ekstern ekspertise.
- Involver hele organisationen i arbejdet med fremtidsparathed og udarbejdelsen af jeres Futures Brief, så I udvikler et fælles sprog for at diskutere fremtidige udfordringer og muligheder.
- Gør fremtidstænkning til en integreret del af de strategiske beslutninger, og sørg for at de indsamlede indsigter implementeres.
Hvis du er nysgerrig på mere, er vi altid åbne for spørgsmål, input, overvejelser eller andet, som kan være med til at kvalificere arbejdet med fremtiden og styrke de danske handelsvirksomheder i strategiske beslutninger.