Temus billige bras: Statsstøtte hjælper, ekstremt konkurrencemiljø hjælper meget
Færre danskere handler på den kinesiske onlineplatform, Temu, men de er stadig den næstmest populære webshop herhjemme i DI’s seneste måling. Pris vægtes højest af Temus kunder, men hvad ligger bag prisen?

Det er vigtigt at starte med at slå noget fast: Temu sælger bras. Noget af det er rendyrkede kopier, noget af det er decideret farligt, men det hele er noget bras.
Men selv bras skal produceres, og når salgsprisen er så lav, så kræver det noget ekstraordinært:
”Råvarerne er af dårlig kvalitet, og produktet er af dårlig kvalitet. Der er sjældent kontrol af sikkerheden, og den var aldrig gået i Europa. Det hjælper alt sammen til at sikre en lav pris, men det koster jo stadig nogle penge at lave noget bras. Så sammen med Sense China satte vi os for at undersøge, hvordan fabrikkerne, der leverer til Temu, holder priserne nede”, fortæller Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.
Sense China er DI’s forretningsenhed i Kina.
Konkurrenceforvridende subsidier og regler – men også hård intern konkurrence
Dansk Industri har forretningsenheder i hele verden, og en af disse er i Shanghai, hvor Peter Bøgh Hansen er politisk chef. Herfra har Peter og kollegerne på kontoret taget et særligt blik på forretningsmodellen for de kinesiske onlineplatforme, Temu og Shein.
Konkurrencen er så hård og så intens imellem de enkelte fabrikker, at prisen får det sidste nøk nedad Peter Bøgh Hansen, politisk chef i Sense China
Og her er konklusionen klar:
Onlineplatforme som Temu og Shein nyder godt af, at toldmyndighederne ikke har kapacitet til at tjekke alle varer, der vælter ind over grænsen til Europa. De nyder godt af toldundtagelsen på 150 euro, så der betales ikke told af varerne. Og så er der statsstøtte til at hjælpe med udgifterne.
”Det er dog ikke statsstøtten, der for alvor rykker prisen i bund. Det skub på priserne skal snarere findes i den hyperkonkurrence, der foregår internt i Kina imellem de store fabriksbyer. Den konkurrence er så hård og så intens imellem de enkelte fabrikker, at prisen får det sidste nøk nedad,” fortæller Peter Bøgh Hansen, politisk chef i Sense China.
Og i Danmark elsker vi konkurrence – og når konkurrencen er fair og lige, så har danske handelsvirksomheder gode forudsætninger for at lykkedes. Men det er slet ikke tilfældet i dag, fortæller Jacob Kjeldsen:
”Hver evig eneste dag er der handelsvirksomheder, der lider under den manglende håndhævelse af reglerne. For der findes regler, der kan sørge for, at de her ulovlige og farlige produkter slet ikke får lov til at komme ind i Europa, men de bliver ikke håndhævet i dag. Det er uacceptabelt!”
Færre handler på Temu og Shein i dag end for et halvt år siden
Langt størstedelen af danskerne har hørt om udfordringerne ved Temu og Shein, og konsekvenserne af den debat er begyndt at vise sig. Shein er gledet ud af top 10 blandt de mest populære webshops, og Temus andel af det seneste køb blandt danskerne er faldet i to kvartaler i streg.
”Det er positivt, at danskerne er begyndt at fravælge de her kinesiske onlineplatforme, men et køb er stadig et køb for meget, når produkterne er farlige og konkurrencen helt skævvredet, så vi kommer til at fortsætte med at presse for mere handling fra myndighederne,” fortæller Jacob Kjeldsen.
Toldkrigen mellem USA og Kina, der lige nu er på pause, kan også risikere at skubbe til den nuværende situation, fortæller Peter Bøgh Hansen:
”Vi ved jo ikke hvordan toldkrigen ender. Og forhåbentlig ender den et sted, hvor i hvert fald den store usikkerhed forsvinder, så man som virksomhed ved hvad man kan regne med. Men hvis det bliver umuligt for kineserne at afsætte deres varer i USA, så er der en risiko for, at vi kommer til at se et større pres for at sælge dem til europæerne gennem endnu lavere priser”.
Usikkerheden fylder hos de danske virksomheder. Som medlem af Dansk Industri har du altid mulighed for at række ud for sparring og gode råd fra vores eksperter både i Danmark og internationalt.