Intenz underviser i udvikling af organisationer, ledere og sælgere. Den 15. juni kan du høre dem fortælle mere om hvordan præmisserne for salgs- og kundeservice ændrer sig og sætter nye krav til ledelsen ved at deltage på vores inspirationsmøde.

29.05.18 DI Handel Nyheder

3 gode råd til version 2.0 salgsledere

SALG: Danske handelsvirksomheder og deres salgsledelse udfordres dagligt af vor tids digitalisering og globalisering. Som leder er det vigtigt at kunne navigere i spændingsfeltet mellem kunder, medarbejdere og virksomhedens forventninger. Her er 3 gode råd til nutidens sælgere fra en ekspert i salgsledelse.

I dag bliver salgs- og serviceledere konstant udfordret og skal kunne tage hurtigere beslutninger. Den digitale transformation stiller nye krav til salg og service. Således stilles der også nye krav til salgsledere, som skal gå foran på nye måder, med nye værktøjer og andre indgangsvinkler. Det handler om, at skabe gode resultater hos medarbejdere, med kunder og på bundlinjen. 

Alt det har Mads Winther arbejdet med i over 20 år. Siden 2004 har han været partner hos salgskonsulenthuset Intenz A/S, hvor han arbejder med udvikling af salg, salgsuddannelse, salgsledelse og implementering af strategi.

- Helt grundlæggende handler det om, at sælgere ikke ejer kunderne – vi skal huske på, at vi kun har dem til låns. Derfor gælder det om at anstrenge sig for at gøre det sjovt og attraktivt for kunderne at blive, siger Mads Winther, Partner i salgskonsulenthuset Intenz.

Giv spillerum, forudse landminer og hæv bundniveauet

Mads Winther deler her tre gode råd til nutidens salgsledere, der gerne vil styrke virksomhedens salgs- og kundeservicemedarbejdere.

  1. Medarbejdere i frontlinjen skal tage kontrollen og have bemyndigelse til at træffe beslutninger vedrørende løsninger på kundernes udfordringer. Hvis de ikke kan løse problemet skal de overlevere sagen til relevante kolleger, så de griber udfordringen og løser den. Så kort sagt sørg for at ”empower” medarbejderne med ”licens to act” og derved give gode kundeoplevelser
  2. Det næste er forudse landminerne. Det vil sige, forudse hvor kan det gå galt i salgsprocessen eller leveringen af varen/ydelsen og forbered så kunden på dette. Det er vigtigt, at kunden føler sig tryg hele vejen igennem købsrejsen. Husk på, at det er jer der sælger varen/ydelsen hele tiden, så det er jer, der må vide, hvor landminerne er.
  3. For det tredje kan det bedre svare sig at hæve bundniveauet i stedet for at bruge flere penge på wow- oplevelser. Ofte bemærker kunderne ikke, at I overperformer, og de ekstra ressourcer er derfor spildte. Hvis I derimod hæver bundniveauet ved at reagere, når de kritiske øjeblikke opstår, så kan I overraske kunderne og forhåbentlig fastholde dem inden de går over til en konkurrent.

Du kan høre mere om, hvordan præmisserne for salgs- og kundeservice ændrer sig og sætter nye krav til ledelsen ved at deltage på vores inspirationsmøde den 15. juni fra kl. 9-12 hos Intenz i Lyngby.

Seminaret er afholdt.
Se andre events indenfor salg her: Events og Netværk

Skrevet af:

Søren Münster

Relateret indhold