11.12.17 DI Handel Nyheder

Vind nye markeder med E-eksport

AKTUEL ANALYSE/E-HANDEL: DI Handels nye medlemsundersøgelse viser, at eksport via digitale kanaler har en langt større spredning på lande end traditionel eksport. DI Handels branchedirektør taler for, at flere danske virksomheder skal med på vognen. For det er digital handel, der nu og i fremtiden, sætter fart på vækst og arbejdspladser.

For andet år i træk har DI Handel netop gennemført en medlemsundersøgelse af virksomhedernes valg af salgskanaler. Undersøgelsen dykker ned i brugen af digitale salgskanaler og eksport.

Analysen viser, at virksomhederne er begyndt at få øjnene op for, at  e-eksport  giver mulighed for at afprøve eksport i nye lande, som de tidligere anså for at være for besværlige eller for dyre at etablere sig i. Det kunne f.eks. være traditionel eksport via sælgere, agenter, salgskontorer eller lign.

- Nu skal vi så have flere virksomheder til at gribe mulighederne inden for e-eksport, for vores  undersøgelse viser, at virksomheder med e-eksport tilgår flere markeder end virksomheder med traditionel eksport, siger Annette Falberg, der er branchedirektør i DI Handel.

Flere skal i gang med digital eksport

Samtidig viser undersøgelsen, at kun 10 pct. af danske virksomheder har eksport via digitale kanaler. Og for webshops alene gælder det, at kun 2 pct. af omsætningen kommer fra salg til udlandet.

- Alt for få virksomheder har e-eksport til andre lande. Det er et stort problem, hvis vi ikke får virksomhederne til at tage digital eksport til sig, for det er her væksten er nu og i de kommende år, siger Annette Falberg.

775.000 arbejdspladser afhængige af eksport

Hun understreger desuden, at det er vigtigt, at forsvare og udvide danske markedsandele med mere e-eksport. Blandt andet fordi, eksport har betydning for mere end 775.000 arbejdspladser i Danmark.

- Danmark er et land, der er ekstremt afhængig af eksport, hvor godt 775.000 jobs på en direkte eller indirekte måde er koblet til eksport. Derfor er det vigtigt, at fastholde disse arbejdspladser og forhåbentlig opnå flere, når vores virksomheder er parate til fremtidens salgskanaler, slutter Annette Falberg.

Således kan e-eksport være med til at at udvide danske virksomheders markedspotentiale i udlandet og positivt påvirke antallet af arbejdspladser i Danmark. 

Relateret indhold