Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

DI Handel Nyheder

Black Friday vokser voldsomt i B2B-virksomheder

En markedsundersøgelse blandt medlemmerne hos DI Handel viser, at 43 pct. af de adspurgte virksomheder har haft en Black Friday-kampagne og mange forventer et positivt økonomisk afkast.

Branchedirektør Annette Falberg er ikke overrasket over udviklingen og understreger, at omsætning er vigtigt, men at Black Friday også skal medføre ekstra indtjening.

Ifølge betalingsservicevirksomheden Nets slog danskerne handelsrekord fredag den 24. november 2017, hvor detailhandelen havde Black Friday. Omsætningen for Black Friday i år blev den største nogensinde og er således betydeligt højere end i 2016.

Nets registrerede en kortomsætning på 2,117 mia. kr. inkl. den nethandel, der blev registreret på dagen. Det svarer til en fremgang på 5,8 pct. i forhold til 2016. Heraf udgjorde e-handelen 13,6 pct af den samlede handel, hvilket svarer til 288 mio. kr.

Læs også pressemeddelse fra Nets. 

Black Friday er udbredt hos professionelle B2B-indkøbere

Markedsanalysen blandt DI Handels medlemmer viser, at Black Friday ikke er forbeholdt detailvirksomhederne, men i høj grad også omfatter B2B virksomheder, der sælger til professionelle indkøbere.

Faktisk svarer 43 pct. af de adspurgte virksomheder, at de har haft en Black Friday-kampagne, og blandt disse har hele 67 pct. primært rettet kampagnen mod andre virksomheder, dvs. B2B-salg.

- Det er ikke en overraskelse, at B2B-verdenen er godt i gang med Black Friday. Det er nemlig ikke et nyt fænomen for B2B-virksomheder. Syv ud af ti virksomheder, der har haft Black Friday i år, har tidligere haft Black Friday målrettet B2B-markedet, siger branchedirektørAnnette Falberg fra DI Handel.

Syv ud af 10 virksomheder gentager succesen

Med det in mente, giver det god mening, at mange B2B-virksomheder gentager Black Friday kampagnen i år. I vores rundspørge svarer over 80 pct af de virksomheder, der tidligere har kørt Black Friday kampagne, at salget i 2017 enten var på niveau med kampagnen i 2016 eller derover.

Virksomheder, der prøver Black Friday for første gang, er også begejstrede, men ikke i lige så høj grad. Kun 70 pct. af de nye i ”gamet” siger, at salget er på niveau med budgettet eller over.

- Uanset om man er en B2B eller en B2C virksomhed må målet med Black Friday være en større omsætning og ikke mindst ekstra indtjening. Det er fint med en stor omsætning, men hvis ikke det medfører en større indtjening, så er det jo lidt som at skyde sig selv i foden, påpeger Annette Falberg.

Samlet siger 36 pct., af de virksomheder, der havde kørt Black Friday i år, at de ”i meget høj grad” eller ”i høj grad” får et positiv afkast, mens kun 16 pct. ikke får et positiv afkast.

Flere B2B-virksomheder med på Black Friday i 2018

Mange af de virksomheder der har Black Friday-kampagner i år vil med stor sandsynlig gentage kampagnerne i 2018. Kun fåtal, dvs. 8 pct, siger, at de ”i høj grad” eller ”i meget høj grad”, ikke vil gentage Black Friday i 2018.

Af de virksomheder, der ikke har Black Friday kampagne i år vil 5 pct. med stor sandsynlig have Black Friday i 2018, mens 9 pct. forventer at de bliver ”presset” til at have Black Friday grundet konkurrencen.

Relateret