23.03.18 DI Handel Nyheder

Danske særregler i markedsføringsloven skaber bøvl for erhvervslivet

PRESSEMEDDELELSE: Danske særregler i markedsføringsloven står måske til at blive ændret nu efter længere tids ønske fra erhvervslivet. Det er regeringens eget Implementeringsråd, der er sat i verden for at rydde op i administrativt bøvl og byrder for erhvervslivet, som i dag anbefaler politikerne at se på mulighederne for at lempe bestemmelserne om elektronisk markedsføring mellem virksomheder.

Hidtil har virksomheder ikke måtte sende elektronisk markedsføring til deres eksisterende kunder uden samtykke. Erhvervslivet finder reglerne unødvendigt bøvlede og byrdefulde og kalder det dansk overimplementering af EU-regler.

- Reglerne fungerer ikke i praksis. Virksomhederne kan ikke forstå, at de ikke må kommunikere digitalt med deres erhvervskunder uden ustandseligt at bede om samtykke. Kunderne forventer jo netop i stigende grad at blive serviceret digitalt. Derfor er vi glade for beslutningen i Implementeringsrådet, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomhederne.

Spam-reglerne stammer fra et EU-direktiv, men hvor reglerne i direktivet kun gælder, når modtageren er en forbruger, så har vi i Danmark indført strengere regler, så reglerne også gælder, når modtageren er en erhvervsdrivende.

- Det er en dansk overimplementering, som DI flere gange har slået alarm over for. Vores appel til regeringen er nu, at den vil arbejde for at give virksomhederne den lempelse, siger Annette Falberg.

En række EU-lande har indført mere lempelige regler for elektronisk markedsføring mellem virksomhederne. Den danske overimplementering betyder, at det er mere besværligt for danske virksomheder at kommunikere med deres kunder, end det er for konkurrenterne i en lang række andre EU-lande.

- Reglerne gør det svært for os at servicere vores kunder ordentligt. De forventer, at vi kommunikerer med dem digitalt, men vi bliver nødt til at sende brochurer med fodpost. Det er ikke tidssvarende, siger adm. direktør Susanne Ingemann fra virksomheden Procurator.

I praksis betyder reglerne, at virksomhederne ikke må sende oplysninger om nye relevante produkter eller services, og skifter en medarbejder hos kunden job, skal virksomheden indhente nyt samtykke.

- Vi kender jo vores kunder ret godt og en del af vores forretning er at forudse kundernes behov og måske hjælpe dem til at samle deres indkøb på færre leverandører, men reglerne spænder ben. Virksomhederne behøver ikke strikse regler for, hvornår de spammer deres kunder – det kan de sagtens selv finde ud af, siger Susanne Ingemann.

Relateret indhold