29.01.18 DI Handel Nyheder

Danske virksomheders websalg sammenlignet med andre EU-lande

ANALYSE: Flere danske virksomheder etablerer websalg, men få sælger til udlandet. Sammenlignet med andre EU lande ligger danske virksomheder godt til når det kommer til andelen der har web-salg, men på web-eksport ligger Danmark med en bundplacering.

 

Online salg sker i godt 29 pct. af de danske virksomheder. Danmark indtager dermed en topplacering (nr. 4) sammen med Irland, Sverige og Norge. I hele EU er det omkring 18 pct. af virksomhederne der har online salg.

Når der alene ses på hvor stor en del af virksomhedernes samlede omsætningen, der kommer fra web-salg, ligger Danmark på en delt syvende plads og på EU-gennemsnittet med godt 7 pct.

Danske virksomheder halter efter, når det gælder e-eksport

Omkring hver tredje danske virksomhed med online salg har også online salg til andre EU-lande. Det giver Danmark en bundplacering (nr. 26) i EU sammenhæng.

Jo større virksomhed des større sandsynlighed er der for, at virksomheden har web-salg til udlandet. Således er det kun 6 pct. af virksomheder mellem 10-49 ansatte, der har web-eksport og op mod 18 pct. af virksomheder med mere end 250 ansatte, der har web-eksport.

Danmark halter også bagefter andre EU-lande, når det kommer til salg via markedsplacer såsom Amazon og Alibaba. Lige under 4 pct. har salg via markedsplatforme i Danmark, hvor gennemsnittet i blandt virksomheder i EU ligger på lige over 6 pct.

E-eksport øger bundlinjen

Vores analyser viser, at virksomheder med e-eksport tjener i omegnen af 30 pct. mere end virksomheder der har eksport på mere traditionel vis.

Danske virksomheder ligger i top, når det kommer til at anvende digitale kanaler til indkøb.

Relateret indhold