DI Handel Nyheder

Den nye markedsføringslov er trådt i kraft

Den 1. juli 2017 trådte den nye markedsføringslov i kraft. Meget er som før, men opbygningen er ny, og der er en række ændringer, erhvervsdrivende skal være opmærksomme på.

Blandt andet præciseres det, hvordan begrebet ”egne tilsvarende produkter” skal forstås, når der er tale om markedsføring til kunder, der tidligere har handlet hos den erhvervsdrivende. Erhvervsdrivende kan sende elektronisk markedsføring inden for samme vare- eller tjenesteydelsesgruppe, som kunden har købt. F.eks. må en bilforhandler, der har solgt en bil til en kunde, markedsføre service og reparation, mens en tøjbutik over for en kunde, der har købt bukser, må markedsføre beklædning. Det afgørende er, hvilken forventning den erhvervsdrivende har skabt hos forbrugeren i forbindelse med købet.

Derudover omfatter ændringerne bl.a. at:

  • Kravet om skiltning med organiseret rabat ophæves
  • En garanti, som virksomheden yder, skal kun være på dansk, hvis markedsføringen er sket på dansk
  • I relation til skjult reklame er det præciseret, at det ikke er en forudsætning, at der foreligger en aftale mellem den erhvervsdrivende og f.eks. en blogger for, at der er tale om reklame.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har skrevet en artikel om ændringerne i den nye lov, som du kan læse her.

Relateret