27.02.18 DI Handel Nyheder

E-handelscenter er nu en realitet

Den politiske aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst er nu på plads. Den indeholder bl.a. et e-handelscenter, der skal hjælpe danske virksomheder med udvikling af e-handel og e-eksport. DI Handel har testet løsningen. De virksomheder der var med i testforløbet har allerede skabt gode resultater.

Danmark skal i fremtiden udnytte mulighederne i ny teknologi til at skabe mere velstand, bedre velfærd, og gode og vellønnede arbejdspladser med mindre nedslidning. Det er hensigten med den politiske aftale, ”Initiativer for Danmarks digitale vækst”, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, og som ligger i forlængelse af regeringens ”Strategi for Danmarks digitale vækst”.

-  Vi ønsker, at Danmark skal være en digital frontløber. Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har afsat knap 1 mia. kr. frem mod 2025, og med initiativerne går vi offensivt ind i den digi-tale omstilling, så virksomheder og den enkelte i endnu højere grad kan udnytte mulighederne i de nye teknologier til gavn for vækst og beskæftigelse, siger Brian Mikkelsen, Erhvervsminister i en pressemeddelelse. (Link til hele pressemeddelelsen findes nederst i artiklen)

E-handelscenter er et vigtigt initiativ

Aftaleparterne iværksætter bl.a. indsatsen SMV:Digital, som skal løfte digitaliseringen af de mind-ste virksomheder, der generelt er mindre digitale end de store virksomheder. Indsatsen indehol-der f.eks. rådgivning om automatisering og brug af de nyeste teknologier samt oprettelse af et E-handelscenter målrettet små og mellemstore virksomheder.

- Det er et meget vigtigt initiativ. Mange SMV’er har brug for vejledning, der er individuel og skræddersyet deres specifikke behov, hvis de f.eks. skal tage chancen på nye markeder. Men med målrettet sparring er det faktisk en overkommelig opgave for de fleste, siger Annette Falberg, branchedirektør for DI Handel

E-handelscenteret er en gennemtestet idé

DI Handel har for et halvt år siden testet ideen om et e-handelscenter med 10 virksomheder, der ville starte e-eksport til andre lande. Virksomhederne var igennem et komprimeret forløb, hvor de hver brugte mellem 5-10 timer på at modtage vejledning fra forskellige eksperter. Konkret bestod forløbet af et opstartsmøde, hvor deres individuelle spørgsmål blev afdækket og herefter blev de sat i forbindelse med e-eksperter inden for blandt andet betalinger, jura, markedskendskab mv.

- Det, vi lærte, af pilotprojektet var, at der i virkeligheden skulle ret lidt vejledning til, når bare den var målrettet virksomhedens specifikke behov og spørgsmål. I stedet for at trække dem igennem lange oplæg med informationer om alle potentielle markeder, så kunne vi fokusere på lige præcis det marked, de havde i kikkerten – og på praktiske spørgsmål om distribution, betalingsmetoder eller reglerne i det pågældende land, siger Annette Falberg.

Status er, at 5 af virksomhederne er klar med deres e-eksportløsning og 5 er i gang med forberedelserne.

Læs pressemeddelelsen: Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst

Analyser

Danske virksomheder er europamestre i at købe ind på nettet, mange har etableret digitalt salg, men omsætning og digital eksport halter bagefter.

Se vores udvalg af analyser inden for B2B e-handel

Læs mere og download

Liv Thøger-Aldahl
Skrevet af:

Liv Thøger-Aldahl

Relateret indhold