13.02.18 DI Handel Nyheder

Forbud mod geoblokering vedtaget

Europa-Parlamentet har nu vedtaget et forbud mod geoblokering. I praksis betyder det, at alle hjemmesider skal være tilgængelige for alle, og webshops skal sælge til kunder i hele EU.

Den nye geoblockingforordning skal bidrage til at realisere ambitionen om ét digitalt indre marked. Ifølge branchedirektør i DI Handel Annette Falberg er målet rigtigt, men midlet – en pligt for virksomheder til at sælge til alle EU-kunder – er forkert:

- DI havde hellere set, at de europæiske beslutningstagere var trukket i arbejdstøjet og havde taget ansvar for at ensrette produktkrav og forbrugerbeskyttelsesregler. På den måde ville man give virksomhederne incitament til at tage deres forretning ud på nye markeder, siger Annette Falberg og fortsætter:

- Vi har hele vejen igennem kæmpet imod en salgspligt, men desværre bliver den nu en realitet. Endnu mere problematisk bliver det af, at det er et meget uklart regelsæt, som vil skabe usikkerhed hos både virksomheder og forbrugere.

Læs mere om DI’s holdning her.

Hvad siger forordningen? Forordningen indeholder et diskriminationsforbud i forhold til kundens nationalitet og bopæl/hjemsted i forhold til:

  • Adgang til websites (forbud mod blokering, begrænsning eller automatisk omdirigering)
  • Salg af varer, hvor kunden accepterer, at varen leveres i henhold til sælgerens almindelige forretningsbetingelser, inkl. eventuelle geografiske begrænsninger
  • Salg af digitalt leverede tjenesteydelser, bortset fra copyrightbeskyttede værker
  • Salg af tjenesteydelser, der leveres i det geografiske område, som sælger opererer i, f.eks. biludlejning

Reglerne gælder både business-to-consumer og business-to-business, så længe kunden er en slutbruger.

De nye regler træder kraft i slutningen af 2018. DI er i dialog med myndighederne med henblik på at skabe klarhed omkring, hvordan virksomhederne i praksis skal efterleve forordningen.

Læs også: Fem ting du skal vide om de nye geoblockingregler

Relateret indhold