14.01.19 DI Handel Nyheder

Hit med bøvlet

Besværlige regler, tunge procedurer og fordyrende krav – lyder det bekendt? Nu er der gode muligheder for at få gjort op med bøvlet, hvis du fortæller DI Handel om det.

Vi ved, at virksomheder hver dag bruger timer og atter timer på administration, godkendelser, indberetninger og blanketter for at leve op til krav og regler og i værste fald er det formålsløse krav, der er dyre at leve op til og som stiller danske virksomheder dårligt i den internationale konkurrence.

Regelforenkling er i fokus

Døren til at få ryddet op i tidsrøvere og tunge processer er lige nu på vid gab med hele tre forskellige instanser, hvis fornemmeste opgave er at rydde op i regeljunglen. De tre forskellige instanser er:

Under overskriften ”Hit med bøvlet” beder vi nu DI Handels medlemmer om at pege på de besværlige procedurer og fordyrende regler, som i møder i hverdagen. Så vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at få ryddet dem ad vejen.

Mange ændringer er allerede gennemført

Vi har faktisk allerede fået ændret en lang række regler ad den vej, f.eks. i Virksomhedsforum for enklere regler.

- DI Handel har f.eks. stillet forslag om at få ændret på den danske myndigheds tilgang til vægtdefinitioner på CE-mærket stål. Danske stålgrossister var tidligere tvunget til at benytte en anden vægtdefinition, end man praktiserede i Tyskland og resten af EU. Ikke nok med at det medførte en hel del administrativt bøvl, så betød det også at danske grossister og leverandører af stål konkurrenceevne blev svækket, da kiloprisen dermed blev dyrere end den gængse i Tyskland. Reglerne er i dag ændret, så danske virksomheder ikke er stillet dårligere i den internationale konkurrence.

- Derudover har DI stillet forslag om at danske virksomheder skal kunne nøjes med at udarbejde deres årsrapport på engelsk. Før skulle årsrapporter være affattet på dansk, svensk eller norsk. Reglerne er ændret, så virksomheder, der skal bruge en årsrapport på engelsk, kan nøjes med at udarbejde én rapport, som f.eks. samarbejdspartnere i resten af verden kan forstå.

Problemerne kan altså være fagspecifikke eller noget, der berører en bred kreds af virksomheder, så længe der er tale om regler eller procedurer, der gør det dyrt eller besværligt at drive virksomhed i Danmark – vi bringer det meget gerne videre.

Sådan gør du

Om du sender et, fem eller tyve problemstillinger er helt op til dig. Der er kun to kriterier, som bøvlet skal leve op til:

  1. Bøvlet skal bunde i et krav, der kommer fra en offentlig myndighed
  2. Bøvlet må ikke være skatter og afgifter

Svar gerne kort på disse to spørgsmål for hvert problem og send til lisa@di.dk. Så kontakter vi jer, for at få en snak om sagen.

  • Hvad er problemet?
  • Hvad betyder det jeres virksomhed?

Sidst, men ikke mindst vil vi opfordre til, at du sender denne mulighed videre til dine kolleger, så vi også kan få kigget på deres bøvl.

Vi glæder os til at høre fra jer.

  1. Hvad er problemet?

  2. Hvad betyder det jeres virksomhed?

Relateret indhold